[Epitesz-barkacs] hazepites Re: csobilincs

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 28., Szo, 21:15:04 CEST

vajk fekete wrote:
> a 2000 koruli arvizekben a felsotisza videken komplett falvak
> kerultek viz ala. olyan falvak, amik 100 meg tobb eve ott vannak. pl
> csaroda.
>
> ha azt nem epithettek volna ugyanoda vissza, akkor be kellett volna
> szuntetni azt a falut.

Ezt a problémát több módon is meg lehetne oldani.
A természetes mód, hogy meg kéne szüntetni azt a felfogást, hogy a folyót egyre
magasabb gáttal próbáljuk kordában tartani. Láthatóan nem ez a megoldás, kell
neki ártér, akár mesterséges. (Asszem vannak már ilyen törekvések).

A másik, ez mai ötlet: olyan házakat lehetne építeni, hogy amikor jön a víz,
valami nagy átmérőjű csövön az egész feljebb emelkedik. :) Nemtom, hogy jutott
ez eszembe, ma sétálgatás közben leültem egy padra, és néztem a szemközti
hegyoldal házait, és akkor. Jönne az ár, én meg látnám, hogy hú, víz van, de
automatice följebb került a ház. Még körbe is lehetne a cső körül forgatni. :)
Le lehetne ereszteni a csónakot is, és úgy közlekedni, ha kell. :-) Na jó,
belátom, ez nem egy paraszti létforma, ez inkább szórakozás.

Végül gondolni lehet más ilyen helyek problémáira is. Pl vannak olyan, ma
sivatagos helyek, ahol az ott élőknek az elődei még zöld területekről beszéltek.
Lehet siránkozni, kárhoztatni amerikát meg bárkit, de hát a föld nem állandó
éghajlatú egy-egy területen. Ha pl elmennénk mediterrán irányba, annak jelentős
éghajlati és növénykultúrabeli kihatása lenne. 1-2száz év alatt akár be is
következhet, vagy pl területek elsivatagosodása. Akkor majd az lesz az ok rá,
hogy állandóan állami pénzek után kuncsorogjanak pl gazdák. Már röhögök rajta
bizisten, hogy nálunk kétállapotú a mezőgazdaság: vagy árvízkár van, vagy
aszálykár. Olyan, hogy minden fasza, olyan nincs. (Na persze a biztosítás az nem
ízlik, meg hát szerződni se vált ki örömöt, csak termelni, aztán ha a természet
bárhogy elviszi, azért tartani a markot az állam felé, ha meg a kereskedő nem
akarja megvenni vagy nem annyiért, azért, ha könyvelni kellene, na nehogymá, mi
csak termelők vagyunk... Hitelből megvettük a traktort, oszt nincs rá munka...
Néha az agyam eldobom.