[Epitesz-barkacs] fényképezőgép csavar men et milyen ?

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2010. Dec. 1., Sze, 13:35:20 CET

Szervusz HJózsi!

> kurva szó nem hangozott el sohasem. Oroszt 11 éven át tanítottak tök
> sikertelenül (minszkben semmit nem tudtam belőle használni), de az angolnál
> se került szóba (70-es évek). Nyelvtan viszont doszt, ami belefér. Csesszék

Lehet, hogy nem fog tetszeni, de leírom: aki nyelvet akar tanulni, az
fog. Nekünk sem volt sikk oroszt tanulni a 80-as évek második felében,
de én tanultam, mert mi a francot csináljak oroszórán. Csak 4 évet
tanultam, így utána 20 évvel baromi kevés maradt meg. Sokkal jobb
példa a német meg az angol: aki utálta meg csak úgy elvolt, arra nem
ragadt semmi. Angollal így voltam általános felsőben, alig valami
ragadt rám. Gimiben már inkább. Németből sem feszültem meg, de sokkal
tovább jutottam a gimis órákon, mint aki csak lébecolt. Ekkor két jó,
de nem kiemelkedő tanárunk volt. Volt nyelvtan rogyásig meg
szódolgozat rendesen. Aki viszont komolyan vette, az negyedikben csak
a gimis anyag alapján középfokút tett. Ezekkel a második tanárnő már
külön is foglalkozott az órán, minket meg hagyott, hogy ballagási
dalokat fordítsunk németre, meg der die das-sal kezdődő, nyelvtanilag
helyes mondatokat írjunk. A legjobb példa egyetemen volt, amikor
kitaláltam, hogy ha van ingyenes vizsgalehetőség, ne hagyjam már
veszni. Beiratkoztam egy tanfolyam második félévére, ahol egy ősszel
kezdő gyerek nyáron levizsgázott középfokon. Én is, de nem nagy szám,
én sokkal többet foglalkoztam előtte némettel. Hogy sikerüljön, minden
órára írtam a házin felül egy A4 oldal fogalmazást tökmindegy miről
gyakorlásképpen. A tanárnő rendes volt, kijavította. Mondjuk most már
por fedi a tudásomat, de ma is el tudok gagyogni meg el tudok olvasni
nem túl durva szókincsű német regényt.

> meg, maga a nyelvtanár vagy bárki, aki tud beszélni az adott nyelven,
> egészen biztos, hogy beszéd közben egyetlen agysejtje se foglalkozik

Ha már beleivódott, nyilván nem. Te sem gondolkodsz, hogy mikor
mennyire kell kuplungot csúsztatni stb pedig a legelején valószínűleg
kegyetlenül figyeltél rá. Ha nem akarsz gondolkodni, mondod rossz
nyelvtannal, abból sem lesz katasztrófa.

szia: Balázs