[Epitesz-barkacs] 5V vs. 12V tapfelado

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Dec. 3., P, 17:20:15 CET

Zsolt wrote:

> tehát akkor fogom a pc táp 5 és 12V kimenetét összekötöm és nem
> történik semmi ? sőt még csak a túláram védelem sem fog lekapcsolni ?

Dehogynem, úgy elszáll az alaplap meg még pár dolog, ami az 5V-ról jár, hogy
ihaj! :-)

De ha fogsz egy meztelen tápot, és összekötöd a kettőt, elvileg nem történik
baj, de reagál a táp: ugyanis 5V-ra szabályoz, tehát ha odaküldöd a 12V-ot,
akkor azt fogja 5V-ra beállítani.

Most nincs előttem rajz, de olyasmi minden táp vége, hogy van a nagyfrekis
tekercs, utána diódákkal egyenirányítás, és kondik. Tehát felfelé tud menni a
fesz, nem tud áramot felvenni, max úgy, hogy az elkó nem bírja. Persze nem
tudom, van-e 5V-os elkó. Ha az 5V-on lévő elkók is bírják a 12V-ot, akkor nincs
baj, ha pl valami külső helyről mekkűdöd 12V-tal. Más kérdés, hogy innentől ő
maga soknak érzi a feszt, és leállnak a hálózati oldali kapcsolóelemek
(inverter). Elvileg nem megy tönkre akkor sem.

> továbbá ha egy 7805 és 7812 kimeneteit összekötök akkor sem történik
> semmi ?

Ha mindkettőnek ugyanaz a bemenőfesze, akkor nem. Ha a 7805-és sokkal kisebb,
akkor a 7805 tönkremehet. Nem szeretnek a másik irányba vezetni. De ha mindkettő
mondjuk 15-20V-ról jár, akkor a 7805 egyszerűen nem fog áramot vezetni, és kész.

> esetleg mégha fordított polarítással teszem ugyanezt akkor sem? :)

Lehet, hogy akkor sem. A 78..-eknek van beépített áramkorlátjuk. Tehát ha
zárlatba nyomod őket, akkor ez az áramkorlát lép életbe, és melegszik, mint
állat, de van hőmérséklet-korlátjuk is, tehát ha túl meleg lenne, leszedi
kicsire az áramot. (Van, amelyiknek visszahajló karakterisztikája van, de ezt
most hagyjuk.) Azt persze nem tudom (nem próbáltam), hogy ha nem zárlatba akarom
nyomni, hanem még lejjebb, akkor mi van. Tehát ha van két tápegység, egymástól
függetlenek, és szembekapcsolom őket, akkor mi van.

Ha egy betápon vannak, akkor nem tudod fordított polaritással összekötni őket.
:-) Vagyis tudod, de ez kb azt jelenti (ha kirajzolod látszik), hogy mindkettőt
rövidre zárod. Azt meg simán bírják, még hűtőborda nélkül is.