[Epitesz-barkacs] 5V vs. 12V tapfelado

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Dec. 4., Szo, 09:59:58 CET

Pataki István wrote:
> Sziasztok!
>
> A kapcsolóüzemű tápokat nem tudom, de hogy a 78-as, 79-es illetve
> kompatibilis (pl. LM317) sorozat allergiásak a kimenetükön a nagyobb
> feszültségre, az biztos.

Fogalmazz pontosan: a bemenőfesznél nagyobb kimenőfeszültségre, és nem a
névleges kimenőfesznél nagyobbra!

> Az alapkapcsolás olyan, hogy ha a kimenetük
> és a talppont között talán Si dióda nyitófeszültséggel magasabb
> feszültség jelenik meg, mint az IC névleges kimenő feszültsége, akkor
> az IC bemenete(!) rányit az egyenirányítóra/pufferre, gyakorlatilag
> rövidzárba megy, nem ritkán harsány füst és hangjelenség kíséretében!

Nincs ilyen dióda, de be szoktak rakni. De ha ez kinyit, akkor mi történik? Hát
az, hogy a bemeneti, puffer feszt is lehet emelni. Ugyanis ha van egy pl
trafó-graetz-kondi bemeneti tápfesz, ez tuti nem képes visszafelé áramot
vezetni. Tehát ha egy ilyen áteresztős tápot megdiódázol a kimenetről a bemenet
irányába, azzal megvéded az áteresztő elemet (78.. vagy akármi ilyesmit), tehát
az nem fog tönkremenni, és a betápfesz fog emelkedni. Semmi füst!!

Na persze, ha ez a betápfesz túl magasra emelkedik, akkor már van füst, mert
mittudomén 50V-ról nem képes működni egy 7824 sem.

> Az ún. Low Drop-Out (LDO) típusú tápok belső kapcsolása más, azok
> talán nem így viselkednek.

Azoknak csak egy plusz tulajdonságuk van: sokkal kisebb fesz-eltérés is
lehetséges a betáp és a kimeneti fesz között. Pl egy 7815 18V-ról szépen
működik, de 16-ról már nem biztos. Egy LDO meg lehet, hogy még 15,5-ről is
hajlandó stabil 15V-ot pordukálni. Más elvi különbség nincs. Ugyanúgy képes
24V-ról is, akkor nincs kihasználva ez a tulajdonsága.