[Epitesz-barkacs] Daikin klima

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Dec. 8., Sze, 07:55:31 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> az R410 -nél  talán a nagyobb nyomás miatt jó erősen kellett
> a  villáskulcsba belekapaszkodnom,

Fene tudja, szerintem túl van a dolog spilázva rendesen. Annyira kell
belekapaszkodni, hogy előálljon a kiperemezett csővég, tehát a lágy réz
megfolyása. Lehet, hogy ez könnyebben előáll, ha fel van hevítve egy kis időre,
mert akkor tök kilágyul.

Gondolj bele, hogy egy CO2 palack reduktorának a feltekerésekor mi az ábra. Én
úgy szoktam feltenni bármilyen palackra (leginkább CO2, PB és CORGON) reduktort,
hogy meghúzom, de nem max, és hallgatózok, hogy szuszog-e. Érezni akarom, hogy
mekkora az a meghúzási nyomaték, amikor tuti elhallgat. Meglepően kicsi. Utána
persze még adok neki valamennyit. Namost a CO2, a corgon tuti magasabb nyomású,
mint a klíma, legalábbis, ha épp nem forró, de valahol ott lehet. És mégis lágy
tömítés is elég tud lenni, nem fém a fémen.

> kezdetben a "megszokott erővel" tekertem meg, de ahogy egyre melegebb
> lett a szaft, annál nagyobb lett a nyomás, és amikor megint sziszegni
> kezdett, még erősebben kellett rászorítanom, hogy aztán a sziszegés
> elmúljon ( valami 40bar lehetett már a táblázatok szerint )

Akkor már kezdetben se sikerült a hidegfolyást előidézned. Ahhoz kell a nagy
nyomaték, nem a nyomástartáshoz. Végülis valahogy úgy van ez, hogy tekeréskor
előszőr érzed, hogy felkeményedik, tehát az elforduláskor a kulcson szükséges
erő drasztikusan nő. Ekkor még tuti nincs megfolyás. Aztán eljön az az erő
(nyomaték), ami már nem nő. Ha ekkor tekersz még rajta, akkor van a hidegfolyás,
de innen már óvatosnak kell lenni, mert itt már van alakváltozás, a peremé ugye.
A perem anyaga viszont réz, ami alakváltozás hatására megnöveli a mindenféle
irányú szilárdságát, tehát ha tovább nyomatják, akkor az anya mehet szét akár.
Szóval csak ezen a viszonylag állandó, de nagy nyomatékú szakaszon kell még egy
kis elfordulást produkálni, és akkor jó lesz akár 100 baron is.

> kb 1-2 evőkanálnyi olajveszteség lehetett, zöldes színű, sűrű

Aha. És arról nincs infód, hogy úgy eleve mennyi kell bele? Lehet, hogy ha egy
kicsit se töltesz bele, akkor is jó lesz.

> le kellene vákumoznom, mert állítólag az R410-ben levő összetevők
> aránya megváltozik,

Hát ha mindet leengedted, akkor csak gáznemű van benne, abból meg olyan kevés
fér, hogy az már nem számít.

> remélem, hogy ott kell levákumoznom, ahonnan a betöltést is csinálni
> kellene

Persze, máshol nem is lehet. Nem ezért kell levákuumozni, ha kell, hanem ha
nyitva volt a rendszer, pl volt letekert anya, eltört cső..., akkor belejut a
levegő, és azzal nedvesség. A nedvesség meg valami katalitikus folyamat során
savat hoz létre ezekkel a töltetekkel, és tönkremegy a kompresszor tekercselése,
zárlatba megy, és kuka. (Valamikor régen csináltam egy ilyesmivel foglalkozó cég
részére kompresszor hegesztésére való forgóasztalt, amin a szétvágott és
áttekercselt kompresszorházakat hegesztették össze CO2-vel. Ezek mind ilyesmitől
pusztultak el.)