[Epitesz-barkacs] kikapcsolasi zavar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 2., Szo, 12:11:50 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> volt néhány eset, amikor "egyéb okokból" (pl. a villanymotor
> hibája ) miatt "ajánlott volt gyorsan lekapcsolni",
> ÉS a félbéna kezemmel az energymeter a konnektorban maradt
> és úgy sikerült áramtalanítanom, akkor a "kikapcsolási
> jelenség" az "energy meter" "söntjén" is áthaladt,

Nna ezt nem jól látod. Nem ez b..k be nekik hanem ha őt is kihúzod a
terheléssel együtt. Miért?

Mert ekkor az történik, hogy az induktív fogyasztót a kényszerfeszről
(hálózat) leválasztod viszonylag gyorsan, és ha peches időpillanatban
csinálod, akkor jelentős áram marad a fogyasztóban, tehát jelentős
mágneses energia van benne felhalmozódva. Ezért húz ívet. Na most, amikor
sikerül kitépni együtt a konnektorból, akkor a motor kapcsain akár kV-os
feszek is megjelenhetnek, amit megkap a műszerke.

A söntön át nem tud zavarba jönni. Ott csak pici feszek keletkezhetnek.
Valszleg még azt is simán venné, ha zárlatot sikerülne csinálni a söntön
keresztül, márpedig ekkor többezer amper is folyhat. Persze, ha a
kismegszakító áramlevágást követ el, ami miatt a hálózaton újfent csak
keletkezik valami böszme tüske, az megintcsak kicsinálhatja a ketyerét, de
nem csak ezt. Ezért is kéne telerakni a hálózatot 275V-os varisztorokkal,
a nagyobb méretűekkel, amik lenyelik a 400V feletti tüskéket. (Mondom én,
aki szintén nem csinálta még meg, pedig már megvettem a varisztorokat.
:-) )

Persze nem mindegy, hogy mi okozza a zárlatot. Ha egy lámpa kiégése, akkor
nem sok induktív energia halmozódik fel a hálózatban. Ha viszont egy motor
zárlata, akkor már vacakabb a helyzet. Ha meg egy bazi fogyasztó
túlterhelése, az a legszarabb, de ilyet - valszleg - csak én követek el a
listán. :-)