[Epitesz-barkacs] thermobox

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 9., Szo, 22:12:05 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> valahogy én is így gondoltam

Akkor te szerényen gondoltad.

Vess össze két esetet: valaki lehúz valahol rendesen annyi munkaidőt vmi
szakmunkával, amennyit a háza építésén dolgozik. Létrejön vmi érték. A
tevékenység legális, a létrehozott értékből levonva a költségeket
mindenféle adókötelezettség meg járulékkötelezettség jön létre, ezeket
befizeti a cég meg ő.

Na most, ha ugyanennyit dolgozik otthon a saját kéróján, létrejön - az
egyszerűség kedvéért - egy ugyanakkora érték a költségek (legyen ez is
azonos) levonása után, akkor a két eset az egyén szempontjából sem, meg az
állam szempontjából se mindegy. Az állam ez után nem kap semmit, az egyén
meg rengeteg adó- és járuléktehertől megóvta magát. Persze nyugdíjalapot
meg más efféle jogokat se szerzett.

Ennek a problémának a feloldása (jobb helyeken) egy emelt fővel
befizethető adó lenne. Teljesen lineáris, viszont kicsi lenne a mértéke.

Picit számolgattam már ezügyben. A jelen 30millás korlátú adóból, ha
minden úgy sikerül, ahogy tervezték (ami valószínűtlen), befolyhat (azaz
beterveztek) 50milliárdot.

Van az országban kb 3-4millió különböző értékű ingatlan. Nem tudom,
mennyit ér az átlag, de legyen 10 milla, és számoljunk 3,5 millió
darabbal. Vegyünk 0,5%-os adómértéket, ez lenne egy befizethető tétel,
azaz 10millánál 50ezer Ft. (Az értéktelenebb kis viskó, mondjuk fél milla
is biztos létezik, 2500Ft-ot fizetne csak, de a 200 millás se egy
erőteljes elkerülési akciót kiváltó bazi összeget, csak 1 millát, annak a
tulaját ez nem terhelné agyon.)

A befolyt összeg pedig 3,5mill*50ezer=175 milliárd lenne.

Vagy, ha csak 50milliárdot akarnak, akkor 50/175*0,5=0,143, durván
0,15%-ot kell kérni. Ez már tényleg a mindenki által megfizethető
kategória lenne, és - megfelelő magyarázatok után - mindenki elfogadná.
Ehhez persze meg kéne állapodniuk a pártoknak, és együtt kiállni mellette.
Sőt, ez csak átnevezése lenne a már ma is létező kommunális adónak, aminek
a mértéke már most nagyobb, mint amiről itt szó van, bár nem mindenütt
fizettetik meg.