[Epitesz-barkacs] Fw: vizhofok tartasa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 14., Cs, 14:26:43 CET

cst wrote:
> a merülőforralóm már meg van 20éve, egy vödör vizet vidáman
> felforraltam,
> és nem rázott meg közben, amikor a kezemmel belenyúltam

Ez világos, de valszleg a padlón álltál valami szigetelt cipőben.

Ha kihúzok az udvaron egy hosszabbítót jó hosszan, amibe bedugsz egy
földelt cuccot, azt fogdosod, miközben a földön állsz mezitláb vagy valami
vezető cipőben, közben bent a házban keletkezik egy földzárlat valami más
kütyüben, akkor nagyot fog rajtad csapni a cucc. Pedig minden jó!

> ennek ellenére ( pl. fi-relém sincs) fostam tőle, hogy beleüljek egy kád
> víznél

Akkor se ülj bele, ha van fireléd. Ha az ember egészséges, egy kis
áramütéstől semmi baja nem lesz. De ha nem teljesen, lehet, hogy orvul
megáll a ketyegő. Lehet, hogy csak rövid eszméletvesztés jön, de ez elég
is a vízbe való belefulladáshoz.

> vad kérdés:
>
> merülőforralóhoz rögzítek (távtartóval) egy rozdamentes lemezt (ami a
> vízbe
> merül)
> amit földre kötök.  ( ez az egész menne keresztül  egy FI - relén )
>
> hány Megaohmos potival lehetne lemodellezni, hogy mennyi mA-nél száll el
> FI-relé??

30mA-es a firelé, tehát egy földzárlat esetén 230/0,03=7,6kohm (tehát nem
megaohm) ellenállás, vagy annál kisebb kell a firelé megszólalásához.

A 30mA akkora áramütés, hogy ha ilyet átéltél, és aszondom, hogy itt ez a
darab fém, fogd meg, érintsd ahhoz a valamihez hozzá, ekkor újra átéled,
nem fogod bevállalni. 5mA már könyékig ráz megmarkolt fémeknél. Nem vagyok
biztos benne, hogy ha egyszer próbáltad, másodszor is próbálnád. Ha csak
hozzáérsz, tehát nem markolt fémről van szó, ott nagy az áramsűrűség, az
még sokkal kellemetlenebb, nem sokkal több kell ahhoz, hogy látható nyoma
legyen az ember bőrén. Csak ugye jól elrántod a kezedet, és ha peched van,
úgy bevágod a könyöködet valamibe, hogy hetekig fájni fog. :-)

Szóval a firelé nem arra való, hogy az emberen átfolyó áramra oldjon le.
Leírtam már párszor, de ha kell, még 200-szor leírom. Még azt is
megkockáztatom, hogy nem is old le feltétlenül a firelé, ha a hibaáram
emberen át folyik.