[Epitesz-barkacs] levego-hevito kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 30., Szo, 00:20:51 CET

vajk fekete wrote:
> nemtudom. az olyan futeseknel, ahol auto hutohoz hasonlo hocserelon at
> toljak a
> helyiseg levegojet, szokas hogy a viz nem lehet 50-60 foknal melegebb.
> allitolag a por
> miatt.

Olyan érzésem van, hogy ez a hőfokkorlát valami egész más miatt lehet.
Gondolj bele, hogy a régi vaskályhák felszíne vagy teteje még néha izzott
is, vagy legalább a füstcső. Onnan aztán biztos jóval melegebb levegő jött
le, pontosabban fel.

Kétségtelen, hogy ha bárhol hevítik a levegőt, jobb, ha a por nincs
elégetve benne. Erre jó lehet egy légszűrő még a hevítés előttről.

A 200 fokot nem gondoltam olyan nagyon komolyan, mert persze, hát még
sérüléseket is okozhat, ha valaki odarakja a mancsocskáját. Bár fene
tudja, nem hat az olyan gyorsan. Talán az lehet a túl forró levegő
hátránya, hogy fel fog szállni, a plafonnál lesz jó marha nagy hőség...

> van belole egy olyan gondolatmenet, hogy fejenkent orankent 30m3
> legcsere kell a legzes
> miatt, ha a futes ezt a 30m3 levegot csereli 40-50 fokosra az mekkora
> futes
> teljesitmenyt jelent,

Jó durván: a levegő fajhője kb 1kJ/m3K, szóval ha 20-->50-re fűtik, akkor
az 30kJ/m3, 30m3/h-nál ez 900kJ/ó, azaz 250W. 5 fős családnál ez még
mindig csak 1kW. Szóval jobban fel kéne melegíteni azt a levegőt. :-)

> ebbol kiszamoljuk, hogy mondjuk 80m2-es haz, 4 fo eseten mennyi a
> futes teljesitmeny, es akkor annyira kell hoszigetelni, hogy ez eleg
> legyen, es akkor a
> szellozes miatt megcsinalt legtechnikaba tett futes eleg is a futesre.
> kb ebbol jott ki
> anno a passziv haz definicio.

Ha nem 1 ember lakja azt a házat, akkor ez már odébb van a passzív háztól,
de nem rossz a gondolat. Pl van olyan klíma, ami a külső levegővel is
szórakozik. Lehet, hogy az tud ilyesmit, szóval egyben megoldja ezt a
visszanyerős hőcserét és a fűtést. Valahol van is itt egy anyagom róla. Ez
még a páratartalmat is belövi télen-nyáron. Télen a vizet a kültéri
egységen lecsapódó párából állítja elő, és onnan juttatja be, ha kell.

Természetesen bármilyen más fűtéssel is össze lehet kombinálni az
ellenáramú légcserélőt.

Lehet, hogy ez egy olcsóbb dolog lenne egy jól zárt, jól szigetelt háznál,
mint egy vízrendszerre alapozott fűtési rendszer? Még annak se lenne
akadálya, hogy a lakótér több légtechnikai egységre legyen felosztva,
tehát nem kell, hogy a fürdő, konyha, különböző hálószobák levegője
összekeveredjen.

Csak akkor tartom jónak, ha bármi okból lehet úgy dönteni, hogy ne legyen
a kültérrel légcsere, csak a belső levegő legyen fűtve. Lehet kint bármi
okból nagyon egészségtelen levegő. Szomszéd füstöl, valami vegyianyag
került a levegőbe, vagy csak egyszerűen pokoli szmog van kint.