[Epitesz-barkacs] arvizvedelem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jún. 2., Sze, 18:09:41 CEST

Fárasztásilag (magamnak meg kizökkentésileg a megoldhatatlannak tűnő műszaki
problémámból) kicsit számolgattam azt a fajta gátmagasítást, ami nem homokzsák,
hanem egy H magasságú, s szélességű vályú, amit feltöltenek vízzel, valamint
arról valahogy (fólia pl) gondoskodnak, hogy a víz a vályú víz felőli részén
legyen tömítve. Tehát a mondjam így, lineáris tartály alá ne tudjon bemenni úgy,
hogy emelni is képes legyen. (Ami mégis bejut, azt ki kell tudni vezetni
kívülre.)

Ha a H magasság és a rá nehezedő vízmagasság az aljától h egyezik, akkor meglepő
dolgok jönnek ki.
Ha a vályú és a talaj között 0,5 a surlódási tényező, akkor a szélességnek kb a
védendő víz magasságával (h) kell egyeznie ahhoz, hogy még pont ne akarja
eltolni.

A meglepő az, hogy viszont a vályúrendszer felborításához elég, ha az s
kevesebb, mint 60%-a a h-nak. Ezért, ha a tartálysor csak erre volna méretezve,
az alján lehetnek horgok vagy valami alakzáró dolog, ami belekapaszkodik a
talajba, nem feltétlenül kell emiatt szélesebbre csinálni - bár nem árt.

Nem tudom, hogy hívják ezt a fajta ideiglenes töltésmagasítót, de tudom, hogy
létezik. Vajon drága? Mi lehet a neve?

Ha ilyenek előre le lennének gyártva többféle méretben, gyanús, hogy sokkal
könnyebb lenne telepíteni. Telepítés után csak fel kell tölteni vízzel. Lehetne
valami összehajtogatható módi is, ami fóliával van bélelve. A merevítésnek a
belső alsó és külső felső, és a külső alsó-belső felső pontok között kell
lennie. Az utóbbi már nem jut szerephez, ha a víz már a tartálysor tetejéig ér.

Lehetne csinálni olyat is, hogy ha kevésnek látszik, a tetejére meg mellé jöhet
újabb, tehát modul rendszerű is lehetne.

Vagy itt arról van szó, hogy ember meg zsák meg homok mindig van?