[Epitesz-barkacs] arvizvedelem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jún. 3., Cs, 19:54:19 CEST

vajk fekete wrote:
> a gat ellensege minden olyan dolog, ami nem engedi at a vizet! mert a
> gat egy szemcsekupac, aminek a reseiben viz van. a viz lassan
> aramlik. amig az aramlas egyenletes, sehol nem erosebb mint masutt,
> nem mozgatja meg a szemcseket.
>
> ha ebbe a tok egyenletes aramlasi terbe beteszel egy akadalyt, amin
> nem megy at a viz, akkor kikeruli. ettol az aramlas nem lesz
> egyenletes, helyileg erosebb lesz, oda tobb viz megy, es elkezdi
> elvinni a kisebb szemcseket.

Na várjál egy kicsit.
Ha a gát tetejére beteszek egy fél-1 méter magas teljesen záró réteget, ez
mennyiben módosítja az alatta lévő rész áteresztő képességét? Honnan tudja
mondjuk másfél méterrel lejjebb az a talajréteg, hogy neki most másképp kellene
áteresztenie? Itt nem áramgenerátoros a dolog, tehát nem az van, hogy
valamennyinek át kell áramolnia, ha törik, ha szakad, és ha valahol semennyi se
tud, akkor máshol több fog menni!

Sőt, még azt se hiszem, hogy ha a gátba be lenne építve egy 5m3-es vízzáró
betondarab (golyó vagy amorf, mindegy), akkor ott nekifogna a víz kikerülni, és
átszakadna miatta a gát. Hacsaknem körülötte bármiért más a talajszerkezet.

> nem veletlen nincs a gaton pl sosem fa. egy fagyoker menten siman
> atszakadhat a gat.

Az inkább azért van, mert a fa nem egy teljesen statikus képződmény. Biztos
mindenki látott már fagyökerek által megemelt járdát, úttestet, aszfaltot.

> ha a gat tetejere teritenenek foliat, es arra
> pakolnak a homokzsakot, szepen kimosna alola a talajt a viz.

Ebben biztos vagy? Nem azért lenne így, mert a fólia nem elég lágy, és a
merevsége miatt pl a fúszálak és egyéb talajfelszíni egyenetlenség alakját nem
tudná felvenni? Szerintem ha pl folpack vagy az a marha vékony csomagoló fólia,
amivel gépeket szoktam magam is betekerni, az kerülne a gátra, és rá a
homokzsák, akkor már nem mosná ki. Úgy lehet elképzelni, hogy ha van a talajban
egy vizszintes áramlási tér, akkor úgy tekinthető, hogy ha ebben gondolatban
elképzelek egy felületet, amin nem lép át a víz se lentről fel, se fentről le,
akkor ez a felület akár lehetne fóliából is, nem változna semmi.

> ha
> tesznek foliat, azt buvarok szepen leteritik a gat oldalara a viz
> alatt jo hosszan, hogy a viz nekinyomja a felszinnek. a folia alatt
> felfele meg nem lesz aramlas a gat rezsujen a viznyomas miatt.

Hát ez az! Ha ennek a fóliának a felső széle rá lenne terítve kis szélességben a
gátra, és a víztartályok (ez a vályú) itt egy orrszerű alkalmatossággal benyomná
1-2 centit a talajba a fóliát magát, akkor létrejön egy elég jó zárás. De ez -
szerintem - működne fólia nélkül is.

A non-text attachment was scrubbed...
Name: valyugat.gif
Type: image/gif