[Epitesz-barkacs] reflektoros szomszedidegelo

Dienes József dienes.jozsef at rh.uni-obuda.hu
2010. Jún. 16., Sze, 10:35:08 CEST

2010.06.15. 18:07-kor Beka irta:

> Forgónak híjják a megoldást.
> Lehet kapni vásárban, lehet hajtogatni papírból,
> de lehet készíteni embernagyságban petpalackból is.
> Szél mindig van, lámpa mindig világítani fog.

Ezeknek az infrás mozgásérzékelőknek az is kell,
hogy az objektum hőmérséklete jelentősen eltérjen
a környezetétől (a "háttértől"), vagy nem?
Mert ekkor kell a forgóra még egy fáklya is  :)

Nekem az jutott eszembe: épp a hétvégi lomtalanítás
alkalmával kíváncsiságból felvettem a földről (a la
Beka) két napelemes kertilámpát, jobbanmondva -roncsot.
(Vagy a nap ehette meg őket, vagy valami kutya...)

A napelemek ritka elrettentő állapotúak voltak, de
tiszta napsütésben még így is leadtak rövidzárásban
20 mA-t, a feszültségük meg kb. 2 V volt, még akkor is,
ha csak "mandínerből" kaptak fényt (terhelhetőség persze
ilyenkor alig). Volt bennük egy-egy NiMH AAA akksi, meg
pár alkatrész (dióda, ellenállás, pici jelöletlen IC).

Az egyik akksi úgy-ahogy jó volt, a másik 0-ra sütve,
de pár pillanatig pár volttal megküldtem, és az is
feléledt. (Persze a kapacitásukkal nem foglalkoztam.)

Szóval ez nagy fényben a napelemmel tölti az akksit,
pici fényben nem, jó sötétben meg rákapcsolja a LED-et.
(Azt éppen nem értem, hogy miképp világíthat a fehér
LED 1,28 V-ról, de világít, és most nem ez a lényeg.)

Szóval az az ötletem, hogy ha létezik olyan infra-LED,
aminek a felvillanására beindul a szomszéd lámpája,
akkor egy hasonló áramkörrel megoldható, hogy éjjel
egyfolytában felgyulladjon-kialudjon a reflektor.
Ez ugye egyrészt a villanyszámlában, másrészt a
reflektorizzó rövid élettartamában fogja érzékenyen
érinteni a jóembert, ügyesen elhelyezve a jószomszéd
rá se jön, hogy mitől villog a lámpája. Mágusnak meg
ingyen lenne, viszont amíg ki nem ég az izzó, addig
neki se lesz kellemes élmény a folyamatos villogás!

Vélemény?

   Józsi