[Epitesz-barkacs] nyugaton nyugszik a nap

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jún. 29., K, 21:03:09 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> mondjuk párszázmillió év alatt nem tudom, de kisebb távon a
> (ha erre gondolsz)
> 4 évente egy 366.-ik nappal együtt egészül ki
> tehát 3 x 365 + 366 = ....  -re lesz egálban, és azt vissza lehetne
> osztani

Nem, nem erre gondoltam, hanem arra, hogy a föld forgási sebessége biztosan
csökken attól, hogy a hold emelkedik a föld forgási energiájának a rovására, meg
az egész árapály is sok energiát jelent, az is a föld forgási energiáját
csökkenti.

Amit ki tudnék kb számolni, hogy hajdanán állítólag a hold 20ezer km magasan
volt, most meg ugye 380ezer km táján jár. Ebből csak az energiavesztés egy része
számolható ki, mert a közben lezajlott árapály-veszteségre semmi adatom nincs.

Aztán van még egy hatás: a föld hízik azáltal, hogy rengeteg űrszemét érkezik.
Ezek mindenféle irányból jönnek, tehát általában nem járulnak hozzá a
perdülethez, de ezek az anyagok végül felveszik a föld forgását ugye, tehát ez
is csökkenti a fordulatszámot.

Lehet, hogy visszafelé csak extrapolálni tudnak a tudósok is, de azt el tudom
képzelni, hogy ma már meg tudják mérni, hogy mondjuk 1 vagy néhány év alatt hány
mikroseccel vagy mittudomén mennyivel nő a nap hossza. Erre lennék kíváncsi.