[Epitesz-barkacs] ronkhasítas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 17., H, 23:22:11 CEST

Hofferek Attila wrote:

> A kulcs a jó hasítófejsze. Nem mindegyik fejsze kinézetű tárgy
> alkalmas hasogatásra. Van amelyik favágásra jó. Könnyű
> megkülönböztetni a hasítófejszét a másiktól, kb olyan feje van, mint
> az az ék, amin a kaszát kalapálják, és az él hossztengelye mentén nem
> keskenyedik számottevően a nyél felé nézve. Egy kép többet ér ezer
> szónál:
> <http://muhelynet.unas.hu/shop_ordered/5505/shop_pic/BEK_kft_824703.jpg>

Ez nem arra van, hogy egy nagykalapáccsal beleverik a rönkbe? Azért hosszú
hátrafelé is, nem?

Nehéz ügy ez, kinek-kinek a fizikai állapotához lehet választani alkalmasat.

Ha az ékszög kisebb, akkor a beleölendő energia is kisebb, viszont ha nem
sikerül a művelet, akkor ember legyen a talpán, aki kirángatja a fából, vagy
ekkor jönnek a kínlódások, pl fordítva odaverni a tuskóhoz, hogy a balta van
alul...

Ha nagy az ékszög, lehet, hogy nem ékelődik bele, könnyen kijön, de óriási
energiát igényelhet. Sikertelenség esetén könnyen kijön, lehet ismételni.

Nekem anno olyan volt, amit nem volt túl könnyű kiszedni, ha nem sikerült egy
ütésre elhasítani a rönköt. Ezért aztán igyekeztem, hogy sikerüljön. A nagyon
nagy átmérőjűeket később, amikor már volt rutinom, nem középen támadtam meg,
hanem a palástja mentén hasítottam le darabokat, akár körbe, ezzel csökkent az
átmérő, és végül akár ketté is hasíthattam. De a legjobban ezt a deszkává
aprítást végül a felszeletelést kedveltem, az nagyon ment.