[Epitesz-barkacs] ronkhasítas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 18., K, 00:18:37 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> csomómentes akácból, meg ecetfából simán elintézem,
>
> van viszont néha, hogy 40 - 60 cm átmárőjű, és istentudja milyen
> (talán fűzfa) de néha csomós, görcsös, és a csomómentes szálai is
> szívósak
>
> az eltört  fejszefej szétverésekor még a fejszenyélen meg a karomon
> keresztül az
> agyam is berezonált, mintha egy husánggal fejbevágtak volna...

Ott más a baj. Elvileg egy jó balta vagy fejsze (nemtom, mi a helyes erre a
témára) nem üt vissza a nyélen keresztül.

Erre a nagy átmérőre mondtam, hogy nem a közepének kell nekiesni, hanem a
széléből kell körbe-körbe akár lehasítani kezelhető darabokat, aztán szépen
elfogy, ahogy haladsz befelé.

> köszi, akkor még ebben az irányban kell gondolkoznom

Legalábbis lehet, de erre a célra szerintem nem érdemes.
Én sínhajlítót csináltam egy 5 tonnás hidraulikával ezzel a technikával. Egész
jól sikerült, 120x10-es félkemény réz sínt is meg tudok hajlítani vele
merőlegesen, élesen. Na de ehhez csak kb 5-6 centit kell megtennie. Ha rönköt
kellene így hasítani, hááát, inkább mással fűtenék. :-) Hidd el, nem ér annyit
az egész, nagy meló. A rönkhasítógép szerintem azoknak éri meg, akik ezzel
foglalkoznak, akár naponta kell tonnaszám fát hasogatni, hogy így vigyék el a
felhasználóhoz, tehát tüzép jellegű telepeknek kellhet. Ott a termelékenység is
számít, tehát odarakja a rönköt, az meg másodpercen belül hasít, méghozzá úgy,
hogy simán szétesik ketté a rönk, nem elrepül, mert valami jól odapörkölt neki.
Szerintem így sem garantált az ujjak meg a kéz biztonsága, bár még nem láttam
ilyet működés közben.

Na jó, a favágás sem olyan biztonságos. Anno az öreg szomszéd úgy találta el a
fát, hogy egy darab úgy golyónvágta, hogy ki kellett venni. Nem emléxem, hogy
volt utána, de el tudom képzelni, hogy soha többé nem vágott fát. :-)

> láncfűrész van itthon, de a szívós fafajtáknál a fűrésztárcsát jobban
> kedvelem _______________________________________________

Nna az is egy fasza gép. Amikor az egyik legsúlyosabb balesetem
(lezuhanás-könyéktörés) miatt voltam kórházban, a szomszéd ágyon olyan fazon
feküdt, aki a részeg szomszédjának ment át segíteni, mert látta, hogy baj lesz
belőle, hogy a körfűrészen rőzsét akar vágni. Vagyis összefogott gallyakat...

Erre ez a szerencsétlen átvette tőle, és a rőzség berántotta a gép, és levitte
az egyik keze 4 ujját.

Na ez is inkább a gázfűtés vagy a klímás fűtés felé vinné el a gondolkodásomat.
:-) Szerintem a körfűrész marhára nem a rönkökre van kitalálva. Gurul,
megszorul, mittudomén, ha nem is vágod le semmidet, de úgy oldalba b..hat egy
rönkkel, hogy 3 bordádat is ki kell operálni lépestül. :-)

Nem kéne inkább elsőre még most, amíg nincs megint tél, lépéseket tenned a
meglévő klíma fűtésre való beüzemelésére? :-) Segítek elviekben, amit csak kell.