[Epitesz-barkacs] magneses vihar ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 26., Sze, 09:39:53 CEST

Zsolt wrote:
> tegnap itthon olyan 11 óra körül elment a villany  egy pillanatra
> majd kb. 1 másodpercen belül megint de ekkor már 2-3 tized
> másodpercig is.
> 3 számítógép volt bekapcsolva  ebből 2 szünetmentesen volt, így azok
> nem reseteltek el de a harmadik igen.

Ez jóval nagyobb területre volt jellemző, nálam is, meg egy innen kb 2km-re
másik irányban lakó ismerősömnél is ugyanez történt.

> igazából nem is ez a fontos, hanem utána mind a 3 gépen a CRT
> monitorok képe úgy remegett mint amikor a demagnetizáló gombot
> megnyomom rajtuk. a feliratokat is alig tudtam elolvasni.
> ez így ment percekig majd a szemem is megfájdult a vibrálástól.

Ez már nálad lévő hiba lehetett. Simán csak volt valami bazi zárlat valahol a
nagyobb feszű rendszerben, amit valszeg kivédett egy megszakító, ami
automatikusan visszakapcsol, hogy elmúlt-e a zárlat. Elmúlt, ezért a kiesés
rövid idejű volt, ami sajnos éppen elég arra, hogy egy számítógép kiessen.

Nekem úgy esett ki, hogy nem is akart újraindulni, még a reset gomb se segített,
teljesen áramtalanítani kellett, majd újra fesz alá helyezve bekapcsolni. Más
baja nem lett, épp semmi olyat nem csináltam, ami miatt adatvesztettem volna. A
lámpa is elaludt, illetve volt kis idő (másodperces), amíg nem tökéletesen
világított.

> még a házból is kimentem és felnéztem az égre nem-e UFO-k röpködnek a
> felettem :)

:-))

> majd 14 óra körül visszakapcsoltam mindent és ekkor már semmi remegés
> nem volt tapasztalható és azóta sem.
>
> sokat gondolkoztam mitől lehetett ?

Szerintem az isten villája, nem az én villám belecsapott a távvezetékbe,
keletkezett egy bazi zárlat, megszakító kikapcs-bekapcs. Mintha ismétlődött is
volna. De másfajta nagy zárlat is előfordulhatott.

Egyszer véletlenül láttam, amikor a közelben haladó 220kV-osba belevert a
villám. Valamilyen akár fázis-föld, akár fázis-fázis zárlat keletkezhetett
miatta, mert óriási szikraeső követte.

> a felettem húzódó 200kV-os nagyfesz távvezeték okozta ? de az nem tud
> a helyi villamos hálózaton áramkimaradást okozni ? vagy mégis ?

Tud, elég jelentős területet láthat el. Budapesten kisebb területeken történő
zárlatot jobban lekezel a hálózat, mert hurkokban van szervezve, és ha egy
helyen hiba keletkezik, csak kis szakaszt kell kizárni a delejből. Ezért aztán
errefelé igen ritka a tartós feszhiány, leginkább valami karbantartás-szerelés
szokott az oka lenni. Nekem (a cég miatt) még értesítéseket is bedobálnak ilyen
esetekkor az időpontok pontos megjelölésével, amit többnyire nemhogy betartanak,
hanem még hamarabb is végeznek.

Ha fölötted megy a 220kV-os, és extrém terhelést kapott, annak lehet akkora
mágneses tere, amitől a monitorod vibrált. Nem kell hozzá túl nagy. Nekem itt
egy pákatrafó a monitor mögött félig-meddig, és ha azt bekapcsolom, az nagyon
elkúrja a képet. Szóval egy crt monitor erre nagyon érzékeny. Amit ez a kis 100W
alatti trafó tudhat 40 centiről, azt a bazi távvezeték is tudhatja
tizen-huszonméterről túlterhelve. Főleg, ha csak 1 fázis van túlterhelve, mert
ha szimmetrikusan van, akkor erősebben csökken a mágnestér a vezetékektől
távolodva, mintha csak 1-en folyik nagy áram (földzárlat).