[Epitesz-barkacs] radialis ventilator

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 27., Cs, 12:24:57 CEST

Balázs Bámer wrote:

> ebből a szempontból jobbak az axiálisnál (légcsavar). Radiálisból is
> van, amelyik több nagy lapátból áll, mondjuk hétből, másikon van vagy
> négy tucat kicsi. Jól sejtem, hogy ez utóbbi halkabb?
>
> Van valakinek gyakorlati tapasztalata ilyenekkel? Egyszer már

Nekem az a tapasztalatom, hogy minél nagyobb és lassabb járású ventivel lehet
ugyanazt a légáramot egyre csendesebben teljesíteni.

Pl amit említettél, a radiális átáramlású (tehát nem az elszívókban használatos
bentről kifelé, hanem ami kintről kifelé áramoltat) azok is azért halkak, mert
nem forognak túl gyorsan.

A kültéri klímaventillátor is elég lassan forog, ezért aránylag csendes is,
miközben óriási a légszállítása persze kis légellenállás mellett.

Szóba jöhet, hogy veszel csőbe építhető, axiális áramlásút (propeller), amit a
névlegesnél lényegesen alacsonyabb fordulatszámon járatsz, és úgy fog kussolni,
hogy ihaj. Csak túl kell méretezni. A lassítás lehet pl előtét kondival, ami
miatt az esetleges ventillátor zárlat nem okoz sem tüzet, sem bizti kilövést. A
kondi simán megfogja az áramot egy jelentéktelen szinten.