[Epitesz-barkacs] maris leszakadt az uj M6-os :-)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Május. 31., H, 08:11:01 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Utóbb kacsának bizonyult a gátszakadás híre.

Az lehet, de hogy a tavat nem jól méretezték, az gyanús.

> Egyszerűen bazi sok eső esett délután a vízgyűjtőn.

Én meg ebben nem hiszek. Azért nem, mert rövid volt a zivatar ideje. Épp akkor
jöttem hazafelé, amikor volt a nagy zivatar, tényleg elég félelmetes volt, de
nem mondanám, hogy sosem volt ilyen.

> Ha természetes
> állapotában lenne a környék, akkor Törökbálinttól végig elöntötte
> volna a part menti réteket, ahonnan szép lassan folyt volna vissza.
> Nem létezvén ezek a természetes pufferek, egyszerre akart eljutni a
> Dunába, az alsó folyás mentén durván felduzzadva.

Azért nem hihető, hogy a nagy esőtől a patak hirtelen ennyire meg tud duzzadni,
mert ugyan lehet, hogy nagy a vízgyűjtő területe, de onnan nem tud ilyen hamar
ennyi víz belefolyni a patakba.

Ha a tókerti lakóparknál lévő tó jól lett volna méretezve, és nem csak a pihenés
lett volna szempont, hanem az is, hogy magának a tónak is jó nagy közvetlen
vízgyűjtő képessége van, meg hogy oda is sok víz folyhat, ezért átmenetileg
jókora vízszint-emelkedésre tervezték volna, akkor a tó utáni patakszakaszt
lehetett volna úgy csurig tölteni, hogy sehol ne ömöljön ki. Ehhez persze
valakinek ott kellett volna lennie, ha így is van csinálva, az meg nagyon
meglepne.

> A Kártya utca környéke a legmélyebb fekvésű rész, ott okozott
> galibát. Van ott olyan ház, amit szinte minden évben meglátogat a
> víz.

Erre viszont magának a háznak fel lehetne készülnie. Már a második eset után is
nagyon hajtanék rá, ha ott laknék.

> Az sajnos igaz, hogy az állami katasztrófavédelem nem állt a helyzet
> magaslatán. 4-5 órába tellett, mire az első kocsi homokkal odaértek.

Nem csoda, hiszen marha gyorsan történhetett minden, ami szintén azt mutatja,
hogy itt nem valami olyasmiről lehetett szó, hogy jaj, túl sok eső esett, mert
annak a patakba jutásához több idő kell. Sőt, ha a vízgyűjtőn nagy zuhé van, és
van, aki ismeri a szitut, már a nagy eső hallatán neki kellett volna fogni a
cikis helyszínekre vonulni, pl a zsiliphez. A posványos tava biztos, hogy sok
óra alatt tud csak feltöltődni, tehát lett volna idő lezárni a kijáratot a
szükséges mértékben.

> A Fővárosnak volt egy meglehetősen gigantomán terve a patakmeder
> rendezésére, ami tavaly elég kemény lakossági ellenállást váltott ki.
> Nem csoda, hiszen elsőként kivágatták volna mindkét parton a fasort
> (parton, nem a mederben). Kiváncsi vagyok ez után mi lesz a reakció.

Erre én is. Ha ott laknék, és megkérdeznének, én biztos arra szavaznék, hogy
legyen a meder megcsinálva rendesen, a fák újraültethetők arrébb. Az évenkénti
elöntésveszély viszont elég gáz, nem?

> Ráadásul úgy tűnik, hogy a legalsó, teljesen kiépített szakaszt -
> Zsoltéktól a Dunáig - a szűk keresztmetszet. Ha az el tudja vinni azt
> a vízmennyiséget, ami a völgy elején be tud folyni a kamaraerdei út
> alján levő átereszen akkor a völgy alsó végén nem önt ki. Akkor
> lehet, hogy még magasabb lesz a vízállás a lakótelepi tónál, de ott a
> sportmax is sok méterrel van a normál vízszint fölött és elég széles
> a hely.

Hát igen, nekem is úgy rémlik, hogy van a pataknak olyan része, ahol szerény a
mederszelvény. Nincs rendesen kitalálva, megméretezve, megépítve. A tókerti
lakóparknál meg bőven van a tó szokványos területe felett is lehetőség
terjeszkednie a víznek, tehát nem csak magasságában nőhet, hanem széltében is.
Az eredeti méretét véve fél méter 15ezer m3-t jelent, de ha másfél méter lenne a
magasságnövekedés a fél helyett, akkor nem 45ezer m3 víz lehetne a többlet,
hanem jóval több, akár a duplája is. De kétlem, hogy szükség lenne ekkora
növekményre. Szerintem simán a tó vízszintjét alig emelték, nem úgy volt az alsó
zsilipje belőve.

Sőt, még mindig el tudom képzelni, hogy bárhogy is, de a tó vizét eresztették le
vagy szándékosan, vagy ment le bármiért a szükségesnél nagyobb vízárammal. Pl el
tudom képzelni, hogy veszélyben lévőnek találtak a part mentén létesítményeket,
pl sportakármiket pályákat mittudomén, mi van ott, és simán jól kinyitották a
zsilipet, nehogy a tó elöntsön amúgy a lakóházakhoz képest lényegtelen
területeket.

Nem ártana némi nyomozást is tartani az ügyben.