[Epitesz-barkacs] szabadsaghegyi digit tvado?

gyapo gyapo at freemail.hu
2010. Nov. 1., H, 09:07:38 CET

>talán a pontosido.hu  van annyira pontos, mint ha a déli harangszó elsõ
>kongása a
>kossuth rádión, vagy valamelyik TVadó déli harangszója?

Lehet, de nem erre a pontossagra gondoltam. Hanem
arra, hogy egy idozona szelessege 1 oranyi, ami
60*60*335=1206 km szeles sav. Ettol meg sokkal
elternek az idotartomanyok meghatarozasanal, pl.
Spanyolorszag egy resze meg kicsit nyugatabbra is
van Greenwichtol, megis 1 oraval tobb van ott.
Attol fugg, hogy nalad mikor van valoban del
(tehat amikor toled nezve a Nap delel), hogy
ebben a savban hol vagy. A Napot nem erdeklik az
emberek altal kitalalt zonak, az csak halad az
egen, es minden hosszusagi koordinatan csak
egyetlen pillanatig delel. Tehat nagyon nincs
fedesben a csillagaszati-foldrajzi del, es az ora szerinti del.
Szerintem a budapesti idot nem ugy adjak meg,
hogy Budapest keleti hosszusagi koren mikor van
del, hanem a greenwichi idohoz hozzaadnak 1-et,
ezt sokmindenre lehet hasznalni, csak tajolasra nem.

>komoly kérdés persze, hogy a  téli 12h, vagy a nyári 1órával elõre állított
>12h (ami télen csak 11h) az igazi?

A teli az igazi.

Eleg konnyen lehet kesziteni egy zenitfigyelo
eszkozt fuggoonnal, es amikor a Nap odaer, akkor
van del, innentol megvannak az egtajak es az ido
is. Nyilvan nem lesz masodperc pontos, de hasznalhato.

A Kossuth-ter googlemaps szerint E19.04592, ebbol
1.26973 oraval elobb van ott del, mint Greenwichben.
24/(360/19.04592)

Udv.: gyapo

gyapokuk at cfwpont.hu