[Epitesz-barkacs] motor kerdes nekem is.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 5., P, 16:54:05 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> egy 1kW-os fűnyítómotorra kb 40cm-es kést raknak gyárilag
>
> biztos, hogy a fűnyírómoci  2800-al pörög? Józsi nálam is számított
> egy kerületi sebességet, 40cm-es késnél a 2800 kicsit soknak tűnik

Á, ennek nem probléma.

A kor szellemének megfelelően egy söralátét méretű papíron kiszámoltam, hogy egy
ilyen laposvas, ami 20 centi sugarú, és 314 rad/s a forgatás szögsebessége,
tőben kemény 1,54 kp/mm2-es feszkónak van kitéve. :-)

(szigma=0,5*R^2*omega^2*ro)

Egy jó rugóacélanyag tud kb 200kp/mm2-t (2e9 Pa)
Ha ekkora feszt akarunk elérni, akkor az anyag hossza, tehát a sugár 228 centi
kell legyen. Ez már azért irtó nagy, 4,5 átmérő. :-)

Most, hogy ezt kiszámoltam: van nekem egy fúrógépbe fogható ventillátorom,
bilivasból csináltam, az átmérője 75 centi, mint egy fűnyírókés. A fúrógép meg
képes 2800-zal is forgatni.

Ebből: szigma=4,7kp/mm2 - megnyugodtam, a lágy vaslemez ezt simán bírja még.
Amúgy baromi huzata van. Úgy hajlítottam meg a lemezt, hogy az 1kW-os gép ki
legyen határra terhelve. Be kell dőlni, ha ellen akarok tartani. :-)

(Az most nem jön össze, hogy egy bármilyen korong, ami izotrop, mennyivel
pörgethető, ha adott a keletkezhető fesz. Ebben érdekes kutatások vannak, ha a
vastagsága sem állandó, esetleg anizotrop, mert a lendkerék témában ki lehet
hozni, hogy a létező anyagok közül melyikbe lehet a legtöbb energiát
elraktározni forgatással.)