[Epitesz-barkacs] nemet energia m.o.-on

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 22., H, 10:30:48 CET

(G)feri wrote:

> A német brikettnek alig van füstje, hamuja, ráadásul a huzattal prímán
> szabályozható  az  égés intenzitása. Emlékszem Édesanyám a kis konyhai
> teatűzhelyében  késő  ősszel  begyújtott  és tavaszig égett :). Sokkal

Hát persze, de ma már más az orrunk, és többen vagyunk, kevésbé vagyunk
takarékosak.

Ha mára visszajönne a széntüzelés, állítom, hogy az autókkal együtt minimum
Budapest permanens szmogriadóban lenne. De ha nem, akkor is állandóan "széngáz"
lenne. Ez egy jellegzetes szag, amikor a környéken sokan tüzelnek szénnel. Én
nem vágyom rá vissza.

Gondold el, lakásonként 20-40 mázsa szenet tüzelnének el évente, de családi
házaknál lehet, hogy többet. Mert ma már az embereknek nem felel meg, ha nem
mindenütt van meleg, és az a meleg nem legalább 20 fok. 40-50 évvel ezelőtt
egyáltalán nem volt ciki, ha csak 1 szobát fűtöttek, onnan aztán átment
valamennyi meleg máshova, de csak ha kinyitották az ajtókat. Meg az időszakos
fűtés is jellemző volt, tehát ha reggelre kissé hüsi volt, az természetesnek
számított.

Ez már a 80-as évekre is igencsak megváltozott, és amikor még a falvakba nem
jutott el a gáz (akkoriban is már kellett jönnöm-mennem szanaszét), hát volt
olyan falu, kisebb-nagyobb település, amin áthajtva bizony nem tartottam be a
sebességkorlátokat, mert meg lehetett fulladni a füstben. Nem avarégetés miatt,
hanem este-éjjel a falun átvezető főúton a fűtés miatt. Nem feltétlenül volt
látható, hanem "csak" érezhető. Ez aztán a 90-es évekre fokozatosan megszűnt.

Aztán persze lehet, hogy nem német brikettel fűtöttek, hanem mindennel, ami
éghető volt, de gumiszagot nemigen éreztem. Szóval inkább asszem fával
történhetett az a sok fűtés, de biztos akadt szén is rendesen.