[Epitesz-barkacs] esocsatornavas hajlitas in situ

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 10., V, 10:48:02 CEST

Pataki István wrote:

> Szerintem nehéz elkerülni a csatorna leszerelését. Az alulról felfelé
> nyomás le, pontosabban felszakítaná a tartóvasakat, azokat csak
> hajlítani lehet. Ehhez célszerszám kell, szerencsés esetben megteszi

Látom már, rajzolnom kell. :-)

Én erre gondoltam. Egy laposvas vége behajlítva vagy odahegesztve egy merőleges
darab, és kicsivel arrébb szintén. Ez betuszkolható a csarorna alá.

A dolog lényege, hogy ha a kar elég hosszú ahhoz, hogy a hajlításhoz elég
nyomaték képződjön, de elég rövid is ahhoz, hogy az erő lefelé ható komponense
lent tartsa a sarufán a csatornavas minden porcikáját, akkor sikerülhet.

Ha hosszú a kar, akkor másik kézzel lehet érzékelni, hogy a csatornavas el
akar-e emelkedni a szarufa végénél a szarufától. Ha igen, akkor közelebb kell
fogni, hogy az erő növekedjen ugyanahhoz a nyomatékhoz.

Ha van mégegy keze Vajknak, akkor egy pajszerrel benyúlhat a csatornavas és a
szarufa vége közé, és ott is rásegíthet, ez nyíróerőt ad a csavaroknak, de
valamennyit kibírnak.

Ha sehogyse jön össze, azt is meg lehet csinálni, hogy még egy ilyesmi vasat is
lehet csinálni, ami tőben megfogja a csatornavasat, és a két szerszám között
lehet egy hajlítást csinálni.

Ha netán a csatornavas szarufa fölötti részénél egy kis hely kieszközölhető
(cserép felemelés, mittudomén), akkor egy asztalos szorítóval oda lehet fogni a
csatornavasat a szarufához, ekkor a rajz szerinti célszerszám tutira megoldja a
problémát anélkül, hogy a csatornát le kéne szedni. Legföljebb kicsit fel kell
lazítani az odafogó hajlításokat, amik a csatornára vannak hajlítva (gondolom
így van megoldva, a rajzon nincs ott).

>  A létrára mindenképpen
> kell egy rendes távtartót applikálni, amivel azt biztonságosan és
> elcsúszás mentesen a falnak tudod támasztani, miközben a csatornától

Ez biztos, hogy sokat segít. Nem tudom, milyen könnyű egy ilyen kitolhatós alu
létránál ezt megoldani, de Vajk ért a fához, biztos könnyen odaszerkeszt
valamit. Jobb sokkal, mintha a csatornához van támasztva, amit éppen hajlítani
kellene.

Segítség nem árt, ha van ott. Még olyat is el tudok képzelni, hogy a
hajlítószerszám hosszabb picit, mondjuk méter körüli, és valamelyik pontjára
erős kanóc van kötve, és ha bent van a helyén, akkor azt lentről valaki tudja
húzni, akár függőlegesen lefelé is, hogy nagyobb legyen az erő, ami
megakadályozza a vas elemelkedését a szarufától.

A non-text attachment was scrubbed...
Name: csatornavashajlito.gif
Type: image/gif
Size: 4710 bytes