[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 11., H, 12:05:49 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Sok esetben fel sem merül az, hogy létezik eljárás a hasznos dolgok
> kinyerésére, mivel sok esetben nem a megfelelő ember ül a megfelelő
> helyen. A saját szakmámban azt látom, hogy sokszor 10 éves

Hát jó, ehhez az összefüggéshez nem tudok hozzászólni. Nincs ilyen
tapasztalatom.

>   Nem egészen. A 13 pH az veszélyes anyag, nem lehet csak úgy
> szabadon tárolni tározókban. A vörösiszap önmagában nem veszélyes
> anyag, nem sugároz, nem folyik, nem kiemelkedő az oldódó nehézfém
> tartalma. Máshol ezért semlegesítik a tározóba való kihelyezéssel

a nehézfémtartalom csak savas közegben problémás, lúgosban nem.
A tárolási problémákra nem gondoltam, nem annak az árára gondoltam, hanem maga a
trutyi, annak a feldolgozása során mindegy, hogy mikor vonják ki. Ha lúgosan is
lehetne tárolni ugyanannyiért, akkor utólagos feldolgozásnál nem lenne drágább a
lúg kivonása.

>   Amikor az uniós csatlakozás során a vörösiszapot átminősítették nem
> veszélyes hulladékká, fel sem merült, hogy errefelé lúgos vörösiszapot
> tárolnak, az uniós szabályok ugyanis a vörösiszapról, mint önmagában
> lévő zagyról szólnak. Külön szabály rendelkezik a lúgos hulladékról,
> amely veszélyes anyag, uniós szabályok szerint 3 évig lehet csak
> tárolni - és semlegesíteni kell. A kérdés az, hogy mikor jönnek erre
> rá felsőbb körökben... mert így a hatóságok is térdig sárosak, ha ezt
> hagyták, és legutóbb két-három hete volt felülvizsgálat.

Volt ma reggel egy riport valahol asszem a Magyar Györggyel (ha jól ismertem
fel), aki majd ezeknek az embereknek az ügyét fogja vinni, asszem csoportosan,
és nem egyedül lesz ő sem. Itt is felvetődött a hatóságok felelőssége. Én
mindenesetre erre a dologra figyelni fogok, mert kíváncsivá tesz, hogy fogják
kimosni magukat.

Volt egy riport a szíjártótól szíjártóig emberrel is, akinek felvetette a
riporter finoman a kormányzati felelősség kérdését, és a válasz olyasmi volt,
hogy nagyon gusztustalan dolog akkor, amikor ott mennyi embernek mekkora baja
van, meg húha, akkor ilyesmivel foglalkozni. Úgy be tudtam volna neki pancsolni!
Amikor a vihar miatt augusztus 20-án szintén több embernek volt baja, akkor mi
volt más? Most mi lett más hirtelen?

Na mindegy, politika, a legmocsokabb dolog a világon, messze túltesz minden
vörösiszapon. Elkaszálnak valakiket a cégben, teljes vagyonelkobzás,
életfogytiglanra ítélése még a leendő déd unokáknak is, és a dolog rendben lesz,
mindenki más marad. Sőt, majd az illészoltán fürdik utólag a dicsőségben, hogy
mekkora frenetikus munkát végzett, nélküle 100-szor annyian haltak volna meg...

Bocs a kifakadásért, tudom, nem ide való. Nem is folytatom, csak előbb megyek
egyet rókázni.

>   Pedig kellett hozzá jópár év, mire eljutottak oda, hogy ez a dolog
> működhet, nem triviális, csak utólag látszik annak. Nagyon sok olyan

Azt tudom elképzelni, hogy az ötlet ahhoz kellett, hogy valaki felismerje, hogy
ez az anyag a tengervízben ugyan nem nagy százalékban, de óriási mennyiségben
van jelen. Maga a folyamat tutira ismert volt sokkal korábbról.

Tegnap néztem rövid ideig egy előadást, öreg prof adott elő szakközönségnek vagy
kinek. Olyan eszméletlen bonyolult dolgokról beszéltek, hogy alig értettem
belőle valamit. Idegek, fájdalom, állatok, gyógyszerek, kapszaicin, mittudomén.
Felírt pár..., hát nem is tudom, mit, végülis valami képletféle lehetett
vegyianyagokról, de a néhány betűs darabok, amik hosszú sorából állt össze
darabja, valszleg jó bonyi anyagokat tartalmazhattak.
Szóval hidd el, hogy a szervetlen kémia nem ott tart, hogy a nátronlúggal
összeöntünk valami szintén egyszerű anyagot, akkor mi lesz. Talán az első éves
vegyésznek beugró, amit ha elront, nem is írhatja meg a zh-t.
(Az biztos, hogy amit én egyből megértek, az csak alapszintű tudás lehet náluk.
Ahogy az árammal kapcsolatban is, amit más laikus megért, az nekem alapszintű
kell legyen.)