[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 11., H, 10:14:42 CEST

Hi,

2010. október 11. 00.20.24 jhidvegi dátummal ezt írta:
> Ennek több oka is lehet. Nálunk az árarányok még mindig nem felelnek meg
>  csomó dologban a normális országokénak. Tudni nem tudom, de el tudom
>  képzelni, hogy magyar viszonyok között nem éri meg még a titánt
>  kiválasztani akkor se, ha ki van dolgozva az eljárás, csak itt valahogy
>  nem éri meg. Ausztráliában meg máshol még csomó ár egész más, ott lehet,
>  hogy megéri. De ez csak egy elképzelés, nem tudom a tényeket.

  Sok esetben fel sem merül az, hogy létezik eljárás a hasznos dolgok
kinyerésére, mivel sok esetben nem a megfelelő ember ül a megfelelő helyen. A
saját szakmámban azt látom, hogy sokszor 10 éves technológiákat akarnak ma is
használni egyes cégek, mert a döntési pozícióban lévő vezető akkor szakadt el
a mindennapi munkájától, és azóta nem fejlődött szakmailag, de a saját
véleményét erőlteti. És az utóbbi 10 év alatt az IT területen legalább 3
paradigma-váltás történt, amelyet illik lekövetni, ha az ember életben akar
maradni a piacon, és nem tartják életben különféle korrupt projektek.

  Ezt el tudom képzelni bármelyik területről - így a timföld gyártásról is, és
akkor hiába van a világ más részén fejlődés, a vezető nem veszi észre, vagy
nem akarja észrevenni, mivel "ezt mindig is így csináltuk, jó lesz így". Volt
szó arról pár éve, hogy egy modern horvátországi alumínium kohónak szállít
alapanyagot a magyar timföldgyártó ipar, de kiderült, hogy a modern kohónak
nem felel meg az itt használt technológia.

> Az a tény, hogy lúgot tartalmaz a trutyi, sokat nem változtat a dolgon.
> Akár előtte, akár utána vonják ki, ugyanannyiba kerül kb.

  Nem egészen. A 13 pH az veszélyes anyag, nem lehet csak úgy szabadon tárolni
tározókban. A vörösiszap önmagában nem veszélyes anyag, nem sugároz, nem
folyik, nem kiemelkedő az oldódó nehézfém tartalma. Máshol ezért semlegesítik
a tározóba való kihelyezéssel egyidőben, mivel drága lenne olyan tározót
építeni, amely ezt a pH értéket kordában tartja minden körülmény között. Ezért
nem veszélyes anyag az unióban és máshol a világon a vörösiszap, mert nem
lúgos állapotában tárolják: túl drága lenne a tározó.

  Amikor az uniós csatlakozás során a vörösiszapot átminősítették nem
veszélyes hulladékká, fel sem merült, hogy errefelé lúgos vörösiszapot
tárolnak, az uniós szabályok ugyanis a vörösiszapról, mint önmagában lévő
zagyról szólnak. Külön szabály rendelkezik a lúgos hulladékról, amely
veszélyes anyag, uniós szabályok szerint 3 évig lehet csak tárolni - és
semlegesíteni kell. A kérdés az, hogy mikor jönnek erre rá felsőbb körökben...
mert így a hatóságok is térdig sárosak, ha ezt hagyták, és legutóbb két-három
hete volt felülvizsgálat.

> Nem így kell érteni. Ma egy vegyészkaron sokkal bonyolultabb dolgokat is
> tanítanak, mint ez, amit itt mi meg tudunk beszélni. Ez az egész egy
>  vegyésznek csuklógyakorlat, mármint, hogy mivel mit öntenek össze ezek az
>  egyszerű anyagok közül, és mi keletkezik. Főleg nátronlúg ügyben el nem
>  tudok képzelni olyan szitut, hogy ötlet kell hozzá.

  Pedig kellett hozzá jópár év, mire eljutottak oda, hogy ez a dolog működhet,
nem triviális, csak utólag látszik annak. Nagyon sok olyan találmány van, amit
megismerve az ember a homlokára csap, hogy miért nem jutott eszébe előbb, ez
is ilyen: utólag valóban bárkinek csuklógyakorlat.
--
Auth Gábor