[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 11., H, 00:20:24 CEST

Auth Gábor wrote:

> egy erős náthával küzdök éppen, volt időm keresgélni. :)

Jobbulást!

>   Ahogy körülnéztem, ez a technológia 20-30 éves, amit itt használnak,

Biztos több, mint 30, mert ez az utolsó tározó, amit több, mint 30 éve kezdtek
telepíteni. A magyar timföldgyártás valamikor 1942-ben indult (vagy a
bauxitbányászat, de a kettő biztos kb egyidős).

> gondolom azóta nem volt pénz vagy igény fejlesztésre, de szerintem
> pénz lett volna, igény nem volt rá. Továbbá itt vastagon benne van a
> falu, a környék, a megye és az állam vezetése is. Ez abból látszik,

Hát persze, de most akkor is a mostani tulajokon fogják elverni a (vörös)port.
:-)

>   Nem kell hozzá állami támogatás, csak józan ész és közösségi

Máshogy értettem. Nem is tudom, érdemes-e tovább nyaggatni a témát, mostanában
bármit írok, mindenki máshogy érti.
Szóval úgy értettem, hogy ha van állami pénz, mert államilag kijön, hogy megéri
több szempontot is belevéve, akkor bármi is legyen az, könnyebben valósul meg.
Pl az állam mérelgelhet egy eü kiadást, aminek a csökkenéséből származó pénzt
előre meg kell persze finanszíroznia, és ennek következtében bevezethető olyan
eljárás, amit bármilyen magáncég nem vezetne be, ha kijön, hogy az veszteséget
okoz. Ha így nyereséges, akkor megcsinálják. Ez bármire vonatkozhat, nem csak
erre.

Ha a falu, önkormányzat... adja össze a pénzt bármilyen megfontolásból, az
ugyanez.

Más kérdés, ha netán gazdaságos is lenne a jobb megoldás, akkor hülyeségből nem
csinálják. Innentől gőzöm sincs, mi az ábra.

> szellem, ami máshol van, nálunk nincs - lásd a régi vicc poénját
> "Ebben az üstben magyarok vannak. És ha valamelyik ki akarna mászni,
> akkor a többi visszahúzza.". Olvasmány:

Hát igen, ebben sok igazság van.

>   Igen, erre lehet üzletet alapozni, ahogy teszik is. Nálunk nem. Ez a

Ennek több oka is lehet. Nálunk az árarányok még mindig nem felelnek meg csomó
dologban a normális országokénak. Tudni nem tudom, de el tudom képzelni, hogy
magyar viszonyok között nem éri meg még a titánt kiválasztani akkor se, ha ki
van dolgozva az eljárás, csak itt valahogy nem éri meg. Ausztráliában meg máshol
még csomó ár egész más, ott lehet, hogy megéri. De ez csak egy elképzelés, nem
tudom a tényeket.

Az a tény, hogy lúgot tartalmaz a trutyi, sokat nem változtat a dolgon. Akár
előtte, akár utána vonják ki, ugyanannyiba kerül kb.

> meg semlegesíteni kell, akkor célszerű rögtön az elején
> semlegesíteni, ezt el is végzik máshol, alapot adva a további
> felhasználásra.

Akkor célszerű foglalkozni a totál semlegesítéssel, ha egyrészt van az anyagra
kereslet, másrészt gondolnak a környezetre. Ha ez a kettő nem számít, akkor nem
célszerű teljesen semlegesíteni, mert az pénzbe kerül.

>   Így is 150-500km távról szállítják az alapanyagot és vissza a
> veszélytelenné semlegesített vörösiszapot. Egyszerűen a feldolgozót
> tették oda, ahol annak jó helye van.

A távolságok ott valahogy máshogyan vannak értelmezve. Pl Újzélandon sok
ausztrál timföldet dolgoznak fel az ottani, főleg vízenergia alapú árammal,
pedig 1700km a legkisebb távolság a két hely között az óceánban, az érdemi
helyek közti távolság meg több, mint 2100km. Hétszentség, hogy ezek a dolgok
mögött vannak gazdaságossági számítások is, sőt, tények is.

>   Nem teljesen. Kell hozzá ötlet is. Utólag belegondolva a kerék se
> volt vészes találmány...

Nem így kell érteni. Ma egy vegyészkaron sokkal bonyolultabb dolgokat is
tanítanak, mint ez, amit itt mi meg tudunk beszélni. Ez az egész egy vegyésznek
csuklógyakorlat, mármint, hogy mivel mit öntenek össze ezek az egyszerű anyagok
közül, és mi keletkezik. Főleg nátronlúg ügyben el nem tudok képzelni olyan
szitut, hogy ötlet kell hozzá.