[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 10., V, 20:30:26 CEST

Hi,

2010. október 10. 19.10.10 dátummal jhidvegi az alábbiakat írta:
> Ezt is olvastad, vagy csak saccolod?

   Olvastam, hogy most pontosan hol volt, azt nem tudom megmondani, egy erős
náthával küzdök éppen, volt időm keresgélni. :)

> Akit meginterjúvoltak (ha nem lenne szita a fejem, a nevét is mondhatnám)
> világszerte pár százalékra mondta a hasznosítást. Ezek szerint ez a déli
> világszertére nem vonatkozik. :-)

  Ahogy körülnéztem, ez a technológia 20-30 éves, amit itt használnak,
gondolom azóta nem volt pénz vagy igény fejlesztésre, de szerintem pénz lett
volna, igény nem volt rá. Továbbá itt vastagon benne van a falu, a környék, a
megye és az állam vezetése is. Ez abból látszik, hogy konstruktív hozzáállás
helyett, mindenki VSP (Védd a Segged Papírral) és MVP (Más Valaki Problémája)
tevékenységet végez segítség helyett - felelős nem lesz, mindenkinek van egy
kevéske bizonyítéka másról arra az esetre, ha felelősségre vonnák.

> Persze, de ha állami támogatás kerül bele, akkor sokmindent meg lehet
> csinálni, ami enélkül gazdaságtalan, és senki nem fog bele.

  Nem kell hozzá állami támogatás, csak józan ész és közösségi szellem, ami
máshol van, nálunk nincs - lásd a régi vicc poénját "Ebben az üstben magyarok
vannak. És ha valamelyik ki akarna mászni, akkor a többi visszahúzza.".
Olvasmány: http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/10/10/v8-
asok_foztek_kolontaron

> Ha tehát a kormányzatnak a jövőre nézve ilyen elhatározása keletkezik, akkor
> a magyar kb 50millió m3 anyagból elkezdhetnek kitermelni dolgokat. Pl
> tudtommal néhány % a titán benne, az gigászi mennyiség. (A
> http://vorosiszap.bm.hu/?cat=16 szerint TiO2 4-6%)

  Igen, erre lehet üzletet alapozni, ahogy teszik is. Nálunk nem. Ez a
technológia nem teszi lehetővé, mivel az iszap maga is jelentős százalékban
tartalmaz nátronlúgot, nem csak a tetején a víz, ez pedig lehetetlenné teszi a
további felhasználást semlegesítés nélkül. Ha meg semlegesíteni kell, akkor
célszerű rögtön az elején semlegesíteni, ezt el is végzik máshol, alapot adva
a további felhasználásra.

> Nemnem! Szerencséjük van, hogy ott az óceán. Különben orrba-szájba
> tervezhettek volna, ez a jó megoldás nem adatott volna meg.

  Így is 150-500km távról szállítják az alapanyagot és vissza a veszélytelenné
semlegesített vörösiszapot. Egyszerűen a feldolgozót tették oda, ahol annak jó
helye van.

> Ez nem olyan ménkű bonyolult dolog, hogy egy vegyész ne tudná a
> rendelkezésre álló összes lehetőséget. (Én nem vagyok vegyész, ezért tudok
> hülyeségeket is írni.)

  Nem teljesen. Kell hozzá ötlet is. Utólag belegondolva a kerék se volt
vészes találmány...

> De hát hogy lehetne máshogy?

  Máshol jobban közömbösítik a lúgot a tározókban, maga a semleges kémhatású
vörösiszap pedig nem veszélyes és nem okoz gátszakadásnál se jelentős
kiömlést, de ezt már írtam párszor.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor