[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 10., V, 19:10:10 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Az a néhány százalék sok esetben 20-30 százalék, a némi rozsdán és
> a sok homokon kívül elég sok értékes anyag van benne, ezeket
> mostanában centrifugálással kiemelik.

Ezt is olvastad, vagy csak saccolod? Akit meginterjúvoltak (ha nem lenne szita a
fejem, a nevét is mondhatnám) világszerte pár százalékra mondta a hasznosítást.
Ezek szerint ez a déli világszertére nem vonatkozik. :-)

>   Technológia és ötletek kérdése is az újrahasznosítás, nem lehet
> törvényileg kikényszeríteni, továbbá akkor is lehet művelni, ha nem
> követelik meg a szabályok. Ahogy az ausztráliai példa mutatja, van

Persze, de ha állami támogatás kerül bele, akkor sokmindent meg lehet csinálni,
ami enélkül gazdaságtalan, és senki nem fog bele. Ha tehát a kormányzatnak a
jövőre nézve ilyen elhatározása keletkezik, akkor a magyar kb 50millió m3
anyagból elkezdhetnek kitermelni dolgokat. Pl tudtommal néhány % a titán benne,
az gigászi mennyiség. (A http://vorosiszap.bm.hu/?cat=16 szerint TiO2 4-6%)

>   Nem szerencséjük van, hanem találtak egy olcsó megoldást a probléma
> kezelésére. Gondolkodtak és terveztek. :)

Nemnem! Szerencséjük van, hogy ott az óceán. Különben orrba-szájba tervezhettek
volna, ez a jó megoldás nem adatott volna meg. Ez nem olyan ménkű bonyolult
dolog, hogy egy vegyész ne tudná a rendelkezésre álló összes lehetőséget. (Én
nem vagyok vegyész, ezért tudok hülyeségeket is írni.)

>   Nálunk az a baj, hogy egy tárolóban tárolva lúgmentesítik és a
> tárolóban évek alatt folyamatosan erősen lúgos közeg van. A fenti

De hát hogy lehetne máshogy? Nem is igaz különben, mert eleve ellenáramú vízzel
kimossák a kimenő zagyból a lúg nagyon nagy részét, mert azt újra felhasználják,
de kint, ahogy párolog, úgy töményedik vissza, na meg a már leülepedő zagyból is
visszaoldódik sok lúg.

>   Nálunk semmit nem csinálnak vele. Nem írtam, hogy mindent
> újrahasznosítanak, de jelentős részét igen, ám olyan erősen lúgos
> zagytározót, mint nálunk, keveset látni a világban.

Nem baj, jó alkalom lesz rá, hogy fűvel-fával leszámoljanak.