[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 10., V, 13:27:52 CEST

Hi,

2010. október 10. 12.13.11 dátummal jhidvegi az alábbiakat írta:
> néhány %-át, a többit eltemetik (jelenleg).

  Az a néhány százalék sok esetben 20-30 százalék, a némi rozsdán és a sok
homokon kívül elég sok értékes anyag van benne, ezeket mostanában
centrifugálással kiemelik.

> Újabb felfogás szerint a gazdaságosság mellett a környezetvédelem
> szempontja is előkerül, tehát elvileg lehet, hogy nekifognak feldolgozni.

  Technológia és ötletek kérdése is az újrahasznosítás, nem lehet törvényileg
kikényszeríteni, továbbá akkor is lehet művelni, ha nem követelik meg a
szabályok. Ahogy az ausztráliai példa mutatja, van pofonegyszerű módszer arra,
hogy az iszap lúgosságát megszüntessék. Utána pedig nem kell speciális
technológia a zagy kezelésére, működnek a normál megoldások, fognak egy
alacsony tárolót, megtöltik zaggyal, befedik földdel és befüvesítik, az
eredmény egy pár méteres füves domb. Pont ez az oka annak, hogy Ausztráliában
az évi 60 millió köbméter kitermelés ellenére nem látni ennek megfelelő méretű
tározó-fürtöt.

> Akkor nekik szerencséjük van, hogy ezt tehetik. (Az angol idézetekkel
> sajnos nem megyek semmire.)

  Nem szerencséjük van, hanem találtak egy olcsó megoldást a probléma
kezelésére. Gondolkodtak és terveztek. :)

> Ez a vörösiszap, nagy része vasoxid. Az, hogy lúgmentesítik, az alapvető,
> nálunk is lúgmentesítik, csak máshogy.

  Nálunk az a baj, hogy egy tárolóban tárolva lúgmentesítik és a tárolóban
évek alatt folyamatosan erősen lúgos közeg van. A fenti ausztráliai példa
esetén a keletkezés ütemében azonnal közömbösítik tengervízzel, a Red Mud Dam
arra szolgál, hogy hatalmas felületet és időt adjon a reakcióknak, majd a
végén összegyűjtik a semlegesített iszapot és másol letárolják, ahol már nem
okoz veszélyt, mivel nem lúgos.

> Tényleg, nálunk nem férhető hozzá a kalciumklorid?

  Gondolom ekkora méretekben nem. A másik ok az lehet, hogy nem lenne
gazdaságos. Más fajta technológia, más jellegű reakció lenne, más terület
kellene hozzá, esetleg nem is ismerik a szakemberek vagy a döntéshozók (ez is
eléggé valószínű, ha abból indulok ki, amit eddig a saját szakmámban
tapasztaltam).

> Komolyan olvastál olyat, hogy az egészet hasznosítják? Vasat olvasztanak
> meg mifene? Mert, hogy a titánból kiszednek valamennyit, az evidens, de
> hogy mindre ráhajtanának, azt kétlem. Tehát nem úgy, hogy nem hajtanak rá
> a 100%-ának a kiszedésére, hanem csak épphogy szednek ki belőle.

  Nálunk semmit nem csinálnak vele. Nem írtam, hogy mindent újrahasznosítanak,
de jelentős részét igen, ám olyan erősen lúgos zagytározót, mint nálunk,
keveset látni a világban.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor