[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 10., V, 12:13:11 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Én úgy olvastam, hogy szokták. :)

néhány %-át, a többit eltemetik (jelenleg).
Újabb felfogás szerint a gazdaságosság mellett a környezetvédelem szempontja is
előkerül, tehát elvileg lehet, hogy nekifognak feldolgozni.

>   Nem arról van szó, hogy a nagy mennyiségű tengervízzel higítják,
> hanem - ahogy írtam is - egyfajta ioncsere történik, ebből a lényeges
> az, hogy a tengervízben lévő CaCl2 és a vörösiszapban lévő NaOH iont
> cserél, így lesz 2 NaCl és egy Ca(OH)2, ebből az első konyhasó, a
> második pedig az oltott mész, amely a levegő CO2 tartalma miatt
> szinte rögtön CaCO3 és H2O molekulákra bomlik: se a mészkő, se a
>   dihidrogén-monoxid nem veszélyes... :)

Akkor nekik szerencséjük van, hogy ezt tehetik. (Az angol idézetekkel sajnos nem
megyek semmire.)

> Ezt látod a Boyne Islaned-i
> 3km átmérőjű Red Mud Dam vörös iszap kezelőben, ott ugyanis nem
>   tárolnak vörösiszapot, csak kezelik a leírt módon. A visszamaradó
> vörösiszap pedig tárolható mint normál iszap, illetve a benne lévő
> titán- és egyéb oxidok kivonhatóak a lúgmentesített melléktermékből,

Ez a vörösiszap, nagy része vasoxid. Az, hogy lúgmentesítik, az alapvető, nálunk
is lúgmentesítik, csak máshogy.

Tényleg, nálunk nem férhető hozzá a kalciumklorid?

> ezt látod a többi környékbeli tározóban, ahol letárolják átmenetileg
> a további feldolgozásig.

Komolyan olvastál olyat, hogy az egészet hasznosítják? Vasat olvasztanak meg
mifene? Mert, hogy a titánból kiszednek valamennyit, az evidens, de hogy mindre
ráhajtanának, azt kétlem. Tehát nem úgy, hogy nem hajtanak rá a 100%-ának a
kiszedésére, hanem csak épphogy szednek ki belőle.

>   Biztos? :)

Ezek után már nem. :-)

>   Mint írtam volt a héten, a pécsi hőerőműből a mai napig visznek
> pernyét a beremendi cementműbe, ha éppen nem fával fűtik a kazánokat.

Lehet, de ettől még gátépítésre is használhatják. Ennek a pontos menetét nem
ismerem, de azt mégis el tudom képzelni, hogy a gátat nem építik fel elsőre a
végleges magasságra. A leendő (tervezett) magasság az alaptest szélességéből
következik kintről nézve. Nem akarnának 10m magas gátat 65m széles alappal
kezdeni, nemde?