[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Auth Gábor auth.gabor at javaforum.hu
2010. Okt. 10., V, 11:57:57 CEST

Hi,

2010. október 10. 00.14.31 dátummal jhidvegi az alábbiakat írta:
> Jó, de itt most a vörösiszap hasznosításáról volt szó. Hogy nem szokták.

  Én úgy olvastam, hogy szokták. :)

> Nem beszéltem sós vízről, csak arról, hogy a végül bármi okból kieresztett
> lúgot lehozzák alacsony pH-júra. A tengervíz is ezt teszi, abból rengeteg
> áll rendelkezésre, és gondolom a tengeráramok elviszik a helyszínről a
> lúgosabb vizet, de persze alkalmazhatnak akkora vízáramot, hogy a kiömlés
> helyén is már élhető.

  Nem arról van szó, hogy a nagy mennyiségű tengervízzel higítják, hanem -
ahogy írtam is - egyfajta ioncsere történik, ebből a lényeges az, hogy a
tengervízben lévő CaCl2 és a vörösiszapban lévő NaOH iont cserél, így lesz 2
NaCl és egy Ca(OH)2, ebből az első konyhasó, a második pedig az oltott mész,
amely a levegő CO2 tartalma miatt szinte rögtön CaCO3 és H2O molekulákra
bomlik: se a mészkő, se a dihidrogén-monoxid nem veszélyes... :)
  Ezt látod a Boyne Islaned-i 3km átmérőjű Red Mud Dam vörös iszap kezelőben,
ott ugyanis nem tárolnak vörösiszapot, csak kezelik a leírt módon.
  A visszamaradó vörösiszap pedig tárolható mint normál iszap, illetve a benne
lévő titán- és egyéb oxidok kivonhatóak a lúgmentesített melléktermékből, ezt
látod a többi környékbeli tározóban, ahol letárolják átmenetileg a további
feldolgozásig.

> Azt nem lehet, mert a tengervíz is maga lúgos kicsit (8 fölötti). Csak
> hígítani lehet, de azt aztán doszt. :-)

  Biztos? :)

> Cementet kohósalakból csinálnak alapvetően, ha jól tudom, de nincs kizárva,
> hogy erőművi salakot is felhasználnak. Ennyire nem vagyok jártas a
> dologban.

  Mint írtam volt a héten, a pécsi hőerőműből a mai napig visznek pernyét a
beremendi cementműbe, ha éppen nem fával fűtik a kazánokat.
--
http://www.javaforum.hu -=- http://www.enaplo.hu
Auth Gábor -=- http://www.javaforum.hu/web/10/authgabor