[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 10., V, 00:14:31 CEST

Auth Gábor wrote:

>  Ez majd kiderül, hogy milyen hamar tudnak rátemetni földet. :)

Ennek elvileg utána is lehet nézni, hogy a korábbiaknál hogy is volt, mi volt a
történet időben.

>  Mint mondottam volt, tengervíz a lényeg.

Jó, de itt most a vörösiszap hasznosításáról volt szó. Hogy nem szokták.

>  Nem sós víz, hanem tengervíz. Nem szakterületem a kémia, de a leírás

Nem beszéltem sós vízről, csak arról, hogy a végül bármi okból kieresztett lúgot
lehozzák alacsony pH-júra. A tengervíz is ezt teszi, abból rengeteg áll
rendelkezésre, és gondolom a tengeráramok elviszik a helyszínről a lúgosabb
vizet, de persze alkalmazhatnak akkora vízáramot, hogy a kiömlés helyén is már
élhető.

> szerint tengervízzel semlegesítik a lúgos kémhatást,

Azt nem lehet, mert a tengervíz is maga lúgos kicsit (8 fölötti). Csak hígítani
lehet, de azt aztán doszt. :-)

>  A Red Mud Dam (ezzel a névvel rá tudsz keresni) lényege nem a
> tárolás, hanem a PH csökkentés, nem tároló elsősorban.

Meg hogy folyadékot vonjanak ki a zagyból, tehát az ülepítés. Ekkor viszont
töményedik, és muszáj további kinyerést végezni belőle, mármint lúgilag.

>  Azzal a anyaggal lehet mást is csinálni... mint mondottam volt,
> cementkészítéshez is fel szokták használni. :)

Cementet kohósalakból csinálnak alapvetően, ha jól tudom, de nincs kizárva, hogy
erőművi salakot is felhasználnak. Ennyire nem vagyok jártas a dologban.

Az egyik faszi, aki úgy telefonált be, hogy ő ott dolgozott, ilyen cellákat
építettek, elmondta, hogy régen széntüzelésű volt az erőmű, és az onnan kikerült
akármi vízzel elkeverve olyanná állt össze, mint a beton. Később áttértek valami
energiafű vagy mifene tüzelésre, és ami onnan kikerül, az lehet, hogy már gyenge
minőségű. (Mondta, hogy mire tértek át, csak nem jegyeztem meg.)