[Epitesz-barkacs] könnyebb ivfogas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 31., V, 08:21:51 CET

Pataki István wrote:

> Felmerült a könnyebb ívfogás kérdése, erről eszembe jutott valami.
> Láttam egyszer egy (barkács) leírásban olyan elektróda fogót, amiben
> az áramot átvezették egy néhány menetes tekercsen, és ennek a mágneses
> tere kicsit megrezgette hosszirányban a pálcát. Találkozott már valaki
> ilyesmivel?

Én nem, de ha van ilyen, az kifejezetten a barkácsolóknak vagy azok által
lehetett kitalálva.

Erre a területre véletlenül egészen picit rálátok. Van nem is egy trükk a könnyű
ívgyújtásra.

Pl az AWI-nál technológiai okokból (nem érhet a wolfram a munkadarabhoz bizonyos
esetekben) nagyfesz szikrával gyújtják be az ívet. Ezt elektródafogóval is
kipróbáltam, ugyanúgy működőképes, csak ugye meg kell oldani, hogy mikor
lehessen ott a nagyfesz, mert bár nem életveszélyes, de kellemetlen, mint egy
villanypásztor.

A másik megoldás viszont elterjedt: egyenáramú áramforrásról van szó. Úgy van
megcsinálva a vezérlés, hogy a fémes kontaktus létrejöttekor csak kis áram
keletkezik, tehát nyugodtan oda lehet tenni az elektródát a munkadarabhoz,
otthagyni, és kényelmesen befordítani az arcunk elé a pajzsot. (Mindegy, hogy
lecsukom a fejpajzsot vagy csak az ablakát, vagy kézzel fogom, és úgy rakom az
arcom elé, szóval a kényelmesen van a hangsúly). Ezután elemelem az elektródát,
ami nem ragad oda, mert csak 5A körüli áramról van szó. Na de ahogy elemelem,
azonnal keletkezik legalább 20V (anód- és katódesés), és ezt érzékelve rá lehet
küldeni a hegesztőáramot.

Nyugodt kéz kell hozzá, mert ha az ív létrejötte után a még frissen megolvadt
végű elektrodát a pofa újra lenyomja, bele az anyagba, akkor odaheged ugye.
Persze erre is lehet védelem: a zárlatot ív után érzékelve az áramot fel lehet
nyomni sokkal nagyobbra, mint a hegesztőáram, de ettől nincs kizárva, hogy a
munkadarab kilyukad. Ügyetlen hegesztő úgyis elcseszi ezt is. Láttam én már
hegesztő kezében 2-3 másodperc alatt szinte fehérrel felizzó elektródát, tehát a
nagy áram nem segít, ha ő lenyomja a munkadarabra, akkor annak annyi. :-)
Barkács szinten akkor fordul elő, amikor szar trafót teker valaki házilag. Az
áram megvan, csak a fesz kicsi, pl 42V üresben vagy még kisebb. Nehéz vele ívet
fogni, és ha leragad, akor dől bele az áram, pl 300A, ettől meg egy 2-es, 2,5-ös
elektróda felizzik.