[Epitesz-barkacs] könnyebb ivfogas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 31., V, 11:55:31 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> hát ez az,  2,5-ös pálcával vékonyfalú 40x40-es zártszelvényen
> levő lukat is "fel tudtam tölteni", és hegesztettem vastagkalú 40x40es
> sarkához 1es lemezt is, ha volt hozzá nyugalmam, a déli nap
> jól oda világított, nem kellett pajzs nélkül kezdeni,

Jó, de amit írtam, az áramnövelés, az nem is szokott módi lenni. Ezzel az
ívstarttal el lehet indulni vékony anyagon is.

> 60 - 100A nél nálam a 9-es üveg volt a legjobb (amivel a nap felé
> nézni is lehetett)   -- persze 400A-nél a 14-es üveg a jó --

Dehogy! Az üveg nem áramerősségfüggő, hanem anyagfüggő, hogy mi van az ívben. Na
jó, az áramtól is függ.

El tudom képzelni, hogy azért szeretnél ilyesmit, mert váltóáramú cucod van,
vagyis simán trafó. Ennek meg lehet, hogy kicsi az üresjárási fesze, ezért nehéz
az ívhúzás. Ezzel is jó tud lenni, ha az üresjárási fesz eléri az 55-60V eff
értéket. Természetesen sokkal könnyebb lenne, ha egyenáramú lenne a cucc, amiben
az egyenáram útjában fojtó is lenne. Ilyen áramforrás árama sokkal kevésbé
hajlamos a megszakadásra. Még a csupasz dróttal is lehet ívet húzni. Az
inverteres még jobb, azzal elektródával még 10A-es stabil ívet is lehet húzni.

Kézi elektródánál nem használatos, de awi-nál igen, hogy a hegesztőáramnak
vannak különféle ütemei. A pisztolyon gomb van, aminek a lenyomásával elindul a
gáz, némi pici idő után megjelenik a nagyfesz tüskesor, ami átüti az
elektródatávolságot, és begyújt az alapáram. Ez egy kis áram, de stabil, és meg
lehet keresni vele a pajzson át már látva, hogy hol akarja elkezdeni a
hegesztést a hegesztő. Ekkor elengedi a gombot, és az áram előre beállított
sebességgel felfut az előre beállított hegesztőáramra.

Amikor a végéhez ér, akkor újra megnyomja a gimbet, ezzel egy szintén előre
beállított sebességű áramcsökkenés kezdődik, ami alatt az ív fúvó hatására menet
közben kialakuló krátert be tud tölteni, és a végén egy befejezőáramnál
megállapodik az áram, ami akkor szakad meg, amikor elengedi a gombot. Ezután még
egy ideig (ez is beállítható) gáz-utánfolyás van, ami a még forró anyag
felületét megvédi a szükséges ideig.

Ebből persze a nem awihoz való dolgokat simán meg lehet csinálni kézi
elektródával is, ha valaki a potit rávarázsolja az elektródafogóra. Szóval
manuális fel-lefutás, meg hegesztőáram-állítás valósítható meg.

Az inverterekben (a jobbakban, de azok között is van viszonylag kicsi) a
leragadás-mentes startot megvalósítják.

Ha világítással akarod megoldani, akkor valami sokkal drasztikusabbra lenne
szükség. Pl javasolnám valamelyik fototechnikai lámpát, bromid vagy ilyesmi,
hátsó tükrös izzót. Pl az 500W-osnak igencsak van fénye, én nyákot szoktam vele
fotózni. Régesrégen pedig ténylegesen fotóztam vele, amikor nem volt vakum.