[Epitesz-barkacs] funyirokes elezese

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 6., H, 12:11:34 CEST

gyapo wrote:

> Az is erdekes, hogy a keses forumokon nem latok egyenes aranyossagot
> a kemenyseg es az eltartas kozott, pedig eloszor ezt gondoltam
> logikusnak. Vagyis a nagyon kemeny anyag sem biztos, hogy tovabb
> tartja az elet, mint egy puhabb, viszont elezni nehezebb, es hajlamos

Na persze, mert ha megfigyeled, a háziasszonyoknak tökéletesen hiányzik az az
érzékük, ami ahhoz kellene, hogy felfogják: a tányér az keményebb bármelyik
késnél. Simán meghúzzák akár a recés, nehezen élezhető kést is a tányér szélén,
és rögtön odavan az egész. Ez ellen nem véd a kés anyaga. (Ha lenne olyan kemény
anyagú kés, ami keményebb a tányérnál, akkor meg az lenne a baj, mert a drága
...készlet folyton össze lenne karcolva. :-) )

> a toresre. Fogalmam sincs ez hogy lehet, de allitolag igen.

Szerintem csak ez a fenti az oka. Ha deszkán vág vele, a kemény anyag biztos,
hogy jóval tartósabb. A lágyat még a kenyér is elég hamar eléletleníti.

> Szoval pont ezek az anyagok dragak, amiket nem kell annyira kemenyre
> edzeni, hogy torekennye valjanak, es megis eltartok.

Forgácsolók tudnának mesélni biztos az éltartósságról. Szerintem az a menő
sokszor, hogy az anyag szívós, csak közvetlen az élnél van nagyfokú keménység
vékony rétegben. Ekkor ugye - ha kés lenne - nem törik, mert az anyag többi
része, amennyit hajlik, akár deformálódik, azt ő fel tudhatja venni rugalmasan.
Persze kicsorbítani mindent lehet.

Ha fontos lenne, meg lehetne oldani, hogy köszörülés után az alkalmas anyagú kés
éle újra meg legyen edzve valami spéci eljárással, ami csak az élt melegíti fel
a kellő hőfokra.