[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
2010. Sze. 8., Sze, 19:14:03 CEST

Hali!

> Miért? Hogy ne értsem? :-)

Hogy nem kelljen anyit gépelnem :-) SLR=Single Lens Reflex, magyarul
tükörreflexes. Azért single, mert régebben voltak olyan gépek, hogy két
optikájuk volt, az egyik a fotózáshoz, a másik a mattüveges nézőkéhez. A
kettő össze volt kötve, így pl. élességet egyszerre állítottak rajta. A
tükör ezt a második optikát optimalizáltta ki.

> Miket? Nekem az az érzésem (nézve néhány reklámanyagot), hogy vannak olyan
> gépek, amik szinte pilótavizsgás képességűek, hetekig tanulnám, ha vennék
> olyat. Persze többszázezerért.

Pont ezt mondtam az előbb, igazából két paraméter van: rekesz és idő. (Plusz
tudjuk a film/CCD) érzékenységét. Minden más, ami befolyásolja az expozíciót
az ezen két paramétert állítja. Minden további dolog valójában kényelmi
szolgáltatás. Persze profi gépeken is van ezernyi állítási lehetőség, de
nincsenek motívumprogramok, meg mosolyfelismerés. Ha egyszer valaki átnézi,
hogyan működik az expozíció (mit mér a fénymérő? Mi az összefüggés a rekesz
és a záridő között? Stb?) nagyon meg tud világosodni, és rájön hogyan kell
hómezőt fotózni, vagy fehér menyasszony melett fekete vőlegényt :-)
Programmódok nélkül...

> Megoldaná a problémát, ha lenne manuláis fókusz, jobbakon talán van is,
> ezen nincs.

Nohát egy SLR-nél odanyúls és kézzel eltekered, ha a gép téved.

> Sőt, láttam pornovideókon, amiken fotózással kezdenek, hogy valaki odamegy
> a csajhoz, és egészen közel a bőréhez odatart egy fénymérőt.

Igen. Ez is a fenti megjegyzésemhez tartozik, ha érted a fénymérés lényegét,
rájössz ez miért jó, ha tökéletes képet akarsz. Nem akarok okoskodni, de ha
még sokáig tart a téma, elemesélem.

> A pontosabbat elhiszem, a gyorsabbat nem. Hogy tud egy tükörreflexes gép
> versenyezni azzal a sorozatlövővel, ami rengeteg képet tud csinálni
> másodpercenként. Már az enyém is tud ilyesmit, csak nyilván nem olyan
> gyorsan. Két beállítás van, az egyikben a minőség jobb, a sorozat csak 5
> darab, és lassan követik egymást, a másikban a kép szarabb, viszont olyan
> gyorsan lő, hogy ha képnézegetővel gyorsan váltom őket, kicsit ugrálósan,
> de videónak tűnik.

Menj be egyszer egy boltba és vegyél a kezedbe egy profi gépvázat, kapcsold
nagy sebességre és nyomd a gombot! Látni fogod, hogy amit te most gyorsnak
gondolsz, az valójában lassú, és ráadásul nem csak 5 képig tudja
(Másodpercenként 10-15 képet tudnak manapság, és akár több száz képig
folyamatosan. És tizenhuszon megapixellel). És közben minden kére újra
fókuszál és fényt mér. A kompaktok ezt nem csinálják sorozat módban.

> Vagy tükörreflexes témában nem ugyanarról beszélünk? Ott egy ferde tükör
> az exponálás pillanatában elugrik a kép elől, nem? (Van egy régi filmes
> gépem, az ilyen, onnan gondolom.)

> Ja, szóval van trükk már a témában. Minek a tükör különben, ha van ccd?
> Mert hogy ccd-s tükörreflexeset is csinálnak.

A fenti okok miatt. A CCD nem tud fókuszt vagy fényt mérni rendesen.
Tükörrel egyszerűbb. Plusz ott van a kereső.

> Nem kéne kompakt helyett inkább kommerszet írni? :-)

De, nagyjából igaz, de ezért vannak műszaki kérdések.

Szabolcs