[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 8., Sze, 21:12:18 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:

> Hogy nem kelljen anyit gépelnem :-) SLR=Single Lens Reflex, magyarul
> tükörreflexes. Azért single, mert régebben voltak olyan gépek, hogy
> két optikájuk volt, az egyik a fotózáshoz, a másik a mattüveges
> nézőkéhez. A kettő össze volt kötve, így pl. élességet egyszerre
> állítottak rajta. A tükör ezt a második optikát optimalizáltta ki.

:-) Ennyi gépelésből rengetegszer le tudtad volna írni. :-) Na jó, ez, amit most
leírtál, informatív is.

> Pont ezt mondtam az előbb, igazából két paraméter van: rekesz és idő.
> (Plusz tudjuk a film/CCD) érzékenységét. Minden más, ami befolyásolja
> az expozíciót az ezen két paramétert állítja.

Azért nemegészen, mert pl a kézremegést kiküszöbölő cucc, vagy az arcfelismerő,
vagy a színinformációt változtató beállítási lehetőségek mások. Aztán ott az 1
vagy 2-féle makró üzemmód (a régi gépem könyvét nem olvastam el, ezért rengeteg
idő után jöttem csak rá, hogy van makro üzemmódja). A vakuzás is lehet a
mostanin kétféle. Lehet választani előre felbontást, ami befolyásolja a kép
méretét. És biztos hagytam még ki pár dolgot. Igen, pl a sorozatlövés két
lehetősége, meg a videó.

> Minden további dolog
> valójában kényelmi szolgáltatás. Persze profi gépeken is van ezernyi
> állítási lehetőség, de nincsenek motívumprogramok, meg
> mosolyfelismerés. Ha egyszer valaki átnézi, hogyan működik az
> expozíció (mit mér a fénymérő? Mi az összefüggés a rekesz és a záridő
> között? Stb?) nagyon meg tud világosodni, és rájön hogyan kell
> hómezőt fotózni, vagy fehér menyasszony melett fekete vőlegényt :-)
> Programmódok nélkül...

Ettől szakma. De mint mondtam, a szakembernek alig 1-2 képe lesz jó, a laikus
minden képe sikerül.

> Nohát egy SLR-nél odanyúls és kézzel eltekered, ha a gép téved.

A zoom is külön állítható?
A régi gépemhez volt 3 kicserélhető optika, tehát zoom nem volt, ezért nem
tudom.

> Igen. Ez is a fenti megjegyzésemhez tartozik, ha érted a fénymérés
> lényegét, rájössz ez miért jó, ha tökéletes képet akarsz. Nem akarok
> okoskodni, de ha még sokáig tart a téma, elemesélem.

Nincs akadálya, de valószínűtlen, hogy ezen a módon szakemberré válnék.
Volt tökrégi gépem sok évvel ezelőtt, amit kinyitva egy harmonikaszerű valamivel
ugrott elő a optika. 6x6-os film kellett bele, kézzel kellett befűzögetni, nem
lehetett tehát ilyen kazettaszerű módon a kapható filmet berakni, paplan alatt
szórakoztam vele. Ahhoz volt fénymérő, és számolgatnom kellett, hogy hogyan is
lesz jó. Azzal tudtam a gyerekekről sötétben is képet csinálni, ahogy aludtak.
Valami perc közeli exp idővel. Persze ez már nem méréssel ment, hanem
saccolással. Végülis jó lett, de nem látszott, hogy ez éjszakai kép, hanem olyan
lett, mintha nappal készült volna.

> Menj be egyszer egy boltba és vegyél a kezedbe egy profi gépvázat,

:-) Ez olyan lenne, mint bemenni egy hangszerboltba, és kézbe venni egy
hangszert olyannak, aki nem tud hangszereken játszani.

> kapcsold nagy sebességre és nyomd a gombot! Látni fogod, hogy amit te
> most gyorsnak gondolsz, az valójában lassú, és ráadásul nem csak 5
> képig tudja (Másodpercenként 10-15 képet tudnak manapság, és akár
> több száz képig folyamatosan.

Én ezt elhiszem, de mint mondtam, vannak hozzáférhető gépek, amik nem 10-15,
hanem 1000 (ezer) képet is tudnak csinálni másodpercenként. Azt nem tudom, hogy
milyen felbontásúak ezek, és hova fér el.

> És tizenhuszon megapixellel). És közben
> minden kére újra fókuszál és fényt mér. A kompaktok ezt nem csinálják
> sorozat módban.
Szerintem a profik csinálhatják, a nem profik tükörreflexesben se csinálták.