[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
2010. Sze. 9., Cs, 09:59:03 CEST
>
> engem is érdekelne
>
Hali!
Szóval végül is a feladat az, hogy van egy világ, amelyben egészen sötéttől
egészen világosig sokmindn előfordul. Van ezentúl a szemunk, amely
viszonylag nem rossz átfogásban ezt tudja érzékelni. Van továbbá a film,
vagy CCD, amely bizonyos (jóval szűkebb tartományban) képes ezt rögzíteni.
Van egy cirka 5-7szeres átfogás, ahol a kimenő jel (film sötétedése) lináris
a megvilágításhoz (illetve annak logaritmusához) képest.
Ezek után feladat ezt a lineáris részt ráilleszteni a való világra.
(Részletesn tessék elolvasni Ansel Adams: A negatív című könyvét.)
A fénymérő úgy működik, hogy feltételelzi, hogy a világ 18%-os szürke (ezt
egyszer sok fotó elemzéséből szűrték le). A fényképezőgépek fénymérője úgy
mér, hogy feltételezi, hogy a kép ilyen árnyalatú. Ebből következik, hogy ha
pl. hómezőt fényképez le, akkor simán mérve szürke lesz, ahhoz, hogy fehér
legyen fölé kell exponálni (sokan úgy gondolják, hogy a fényes havat a sok
fény miatt álá kell exponálni!). Fekete dolgot fotózva pedig alá kell
exponálni, mert különben az is szürke lesz. Szoktak úgy mérni, hogy leraknak
egy szürke lapot, arra mérnek fényt, akkor a többi dolog elvileg korrekt
lesz. Vagy a beeső fényt mérik (az a kis fehér felgömbös készülék a
pornószínésznő előtt :-), ezzel is korrekt eredményt kapsz. Ha viszont sötét
vagy világos dologra mérsz,akkor korrigálni kell. (Persze befolyásolja a
kamera fénymérő módja, hogy átlagolva mér, egy pontra, vagy valamilyen
okosság alapján következtet rá, hogy hómezőt lát)
Az expozíció ezután egyszerű, mert adott megvilágításhoz tartozik egy
záridő/rekesz páros, amit változtathatsz, tehát kétszeres záridőhöz fele
rekesz ugyannyi bejutó fényt jelent (ezért gyök kettő a rekesz értékek
közötti arány, mert a bejutó fény a rekesz felületével arányos), ezt elvileg
szabadon vari álhatod, pl. attól függően, hogy nagy mélységélesség (kis
rekesz) vagy pillanatnyi fénykép (kis idő) kell neked.
A baj az ifjú párral van ugyanis könnyen előfordulhat, hogy a világos és a
sötét kilóg a film, vagy a a CCD átfogásából, ilyenkor elkerülhetetlen, hogy
egyszer részletek elvesznek, vagy beégnek. (Ennek kiküszöbölésére szolgál
manapság a HDR, ami több különböző exponált képből rakja össze a végső
képet.
Régen a film előhívása során /nagyítás során bizonyos mértékben lehetett
befolyásolni ezt a dolgot. Illetve már akép készítésekor a fotsnak úgy
kelett a bevilásgítást, stb. megcsinálni, és úgy elvégezni az expozíciót,
hogylehetőleg minél több árnyalat beleessen a film átfogásába.
Szabolcs
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról