[Epitesz-barkacs] feszmero hitele?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 10., P, 11:55:18 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Ezt csak a mérési gyakorlat idejére tekintik hitelesnek, mert ez a
> feladat. Már az értelmesebbje...

Azért gondoljunk csak bele, egyáltalán nem egyszerű dolog elektromos dolgokban a
hitelesség kérdése.

Pl a vérnyomásmérésben (ami sokkal pontatlanabb dolog persze) evidens a dolog,
mert a higanyos vérnyomásmérő közvetlenül látható fizikai elvet használ.
Feltételezhetjük, hogy a földi gravitáció nemigen változik.

Na de én otthon, ha veszek egy mégoly drága műszert is, honnan tudhatom, hogy
annak a mérési eredménye hiteles?

Jártam is pórul, harmincvalahányért vettem egy azóta már tönkrement műszert, nem
volt gagyi, csak éppen szarul volt belőve. Csináltam áramforrásokat, és az
egyiket ki is használták a névleges értékig (ez 1kA volt). Csakhogy a műszerke,
amivel belőttem, csalt, szóval később, amikor probléma miatt odamentem, elhoztam
a cuccot, rendbehoztam, megmértem, akkor derült ki, hogy 1,1kA-rel nyomatták,
mert így volt beállítva (általam).

Talán egy kis megnyugvást ad, ha van kéznél több műszer, és mind kb hasonlót
mutat. Áramot pl most már söntön is mérek, meg lakatfogóval is. De hogy
ténylegesen mennyi az az áram, hát nem tenném tűzbe a kezem egyik műszerért sem.
Nincs az a kézzelfogható fizikai módszerem, amivel bármit tudnék hitelesíteni.

Vannak egész jónak tűnő (mármint az adatlap szerint) fesz-referenciák, pl 10V
+/-1mV vagy még jobb, de azt is csak elhinni tudom.
Annyira viszont nem érdekel, hogy jópézé az OMH-ban hitelesítsek bármit. :)