[Epitesz-barkacs] A tudás megszerzése (Re: vaku a digi fenykepezogepen?)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 13., H, 22:38:55 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:

> Igen, pont ez volt a gyakorlat lényege. Itthon nagyon rosszank tartom
> azt ajellegű oktatást, hogy no, akkor szótárazzuk ki, meg
> jegyzeteljük ki, meg miegymás. Így nagyon nehéz folyamatosan
> kommunikálni. Egyrészt stresszel az ember, hogy nem érti ezt meg azt
> és megakad minden ismeretlen szónál, pedig elvileg egy - két szó
> hiánya alátalában nem befoylásolja a megértést (persz ekuclsszavak
> kivételek), vagy nagyjából ki lehet találni, hogy mi a szó értelme.
> Volt ilyen gyakorlat is, szövegben kijelölve ismeretlen szavak, és
> mondjuk meg (találjuk ki az értelmüket) a szöveg alapján.

Na de ehhez véletlenül nem átlagon felüli képességű emberek szükségesek?

> Sajnos itthon még mindig a legtöbb nyelvtanítás a nyelvvizsga
> leküzdésére irányul és nem a hatékony kommunikációra.

Már évtizedekkel ezelőtt megfogalmaztam magamnak, hogy ha az infónak kéne
átmennie, nem a helyes kiejtés vagy szórend... volna a fontos, akkor az
embereknek nem lenne semmiféle gátlásuk.

Na de mondjon nekem bárki egy nyelvtanárt, akit érdekel, hogy a tanított emberek
mit akarnak mondani! Szerintem nagyívben leszarja, de hogy azt a számára semmit
hogy mondja, az már érdekli.

Érdekes pszichés hatás: valaki tud mittudomén japánul, erre valaki megkéri, hogy
jaj, ugyan mondj már valamit japánul, még sosem hallottam élőben... Jó esély van
rá, hogy semmi nem jut az eszébe.

> Viszont nagyon sokat segít a sok olvasás, filmnézés (pl. DVD-n úgy,
> hogy angol nyelv, angol felirattal). Csak nem szabad az elején
> elkeseredni.

Mennyi idő számít "elején"-nek? 2 év? 5 év?