[Epitesz-barkacs] glimmes gondolat

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 19., V, 09:07:29 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> 0.25 * 24 * 30 = 180Wh  -> 50Ft/kWh -> 50 * 180 /1000 = 9Ft havonta
> de 2,4mA mellett már 15Ft,  és legalább 5 kínai glimm van, kb 75Ft
> havonta éves szinten 900Ft

Ezek hibás számítások, mert csupa 24 órával számolsz. Ha a kapcsolóra van rakva
a glimm, csak akkor fogyaszt (jelentéktelen mértékben), amikor nem ég a lámpa.
Sőt, ha épp nincs más, működő fogyasztó, csak a glimmből lenne néhány darab,
akkor az óra meg se moccan.
Ha meg fel van kapcsolva a lámpa, akkor csak a lámpa fogyaszt, a glimm rövidre
van zárva a kapcsoló által.

Ez a felfogás már túltesz a manapság divatos stand-by helyetti tök kikapcs
mozgalmon, amiben ki szokás számolni hasonló módon, hogy egy háztartásban hány
ilyen cucc van általában, aztán ezt beszorozzák az egész világon fellelhető
háztartások számával, és kijön valami jókora teljesítmény, amitől szépen el
lehet képedni. Csak éppen az arányokat szeretik figyelmen kívül hagyni. Meg
egyéb veszteségeket. Csak egy példa: nincs kizárva, hogy ha kikapcsolgatják vagy
kihúzogatják a cuccokat, akkor azt a pár wattot ugyan sikerül tényleg kiiktatni,
megtakarítani, de esetleg jóval gyakrabban romlik el a cucc, jön ki a falból a
konnektor... ami pl javítási költségeket okoz, vagy a tönkrement cucc
lecserésével járól költséget.

De azt is át lehet gondolni, hogy ha mondjuk a tv kikapcsolgatásával
foglalatoskodik valaki a távránciga helyett, akkor ez naponta mondjuk 10
oda-vissza járkálást jelent, vagyis évi 3-4ezerszer teszi meg valaki az utat a
tv-ig akár az ágyból, akár máshonnan.

Na most, ha a tv 3W-ot vesz fel standby állapotban (nem tudom, mennyit, csak
írtam valamit hasraütésre), és a kikapcsolt állapot napi 15 óra, az évente
durván 800 Ft megtakarítást eredményez.

Na most, meglesném azt az embert, aki megtenné a kedvemért az inkriminált
távolságot 3600-szor, ha adnék neki ezért a jócselekedetéért 800Ft-ot, vagy akár
1800-at. :-) Főleg, ha levonnám belőle a készülék vagy egyebek javításával, új
cucc vásárlásával járó esetleges költségeket.

> ehhez képest egy házi lomtárban levő alkatrészekből egy ilyenre
> gondoltam:
>
> 1db 5mA led  villan 3 - 5 másodpercenként 1-et, ez akár csak egy
> pikofarados kondi is lehetne (persze most csak hasraütéssel mondtam)

Nem tudod egyszerűen megcsinálni azt az áramkört, ami így villogtatja a ledet. A
lámpa azért villog, mert olyan az áramköre.

Jó lenne a megtakarítások átgondolásánál mindig először a nagy
energiafogyasztókkal foglalkozni, a helytelen cselekedetekkel. Pl nem
folyamatosan folyatni a melegvizet fürdéskor, csak amikor tényleg kell, vagy nem
folyó víznél mosogatni, vagy jobban hőszigetelni, alacsonyabb hőfokot tartani,
vagy nem tenni fel a kávéfőzőt lóbaszó nagy gázlángra vagy 2kW-os rezsóra, ha
egyáltalán kell az a kávé, vagy sokkal kevesebbet enni, vagy nem kádban fürdeni,
hülye tv-műsorok helyett aludni, mozogni, millió dolog van, ahol sokkal
nagyobbakat lehet lépni. Kevésből csak keveset, nagyon kevésből csak nagyon
keveset lehet megtakarítani.
Talán az egészség megőrzésével lehetne a legtöbbet megtakarítani. Társadalmilag
meg az aktív kor végeztével az öngyilkossággal. :-) Méghozzá úgy, hogy a
temetési költség se merüljön fel. :-)