[Epitesz-barkacs] VOKhoz kicsi faszenes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 3., V, 16:53:07 CEST

cst wrote:
> a gáztűzhely legkisebb 1kW-os lángja  egy 5cm gázrózsa
> oldalából jön ki, kb 8cm átmérőjű lánggyűrűt ad.
>
> emiatt egy 8cm-es körgyűrű alakban
> seperc alatt elszenesedik a körgyűrű feletti cucc

Hát nem vékonyfalú (vékonyaljú) edényt kell használni, hanem olyat, aminek az
alján jó hővezető anyagból hőelosztó van. Minden normális edény ilyen.

> ha egy malacperzselőt begerjesztek, a mai gázos malacperzselők is
> egy 3/8-os köralakban hajtott csövön van megoldva
> az is eléggé gyűrűformában ég,

Na nem, az már előre kevert gáz-levegőt használ, és jó 60mm átmérőjű csőből dől
a láng. Kellő távolsággal ez pont jól terül szét, és az egész lángtér, vagy
inkább égéstermék-tér, elég forró, és egyformán forró.

> a kínai serpenyők íves aljúak, mint a magyar halfőző üstök is,
> meg a nyomástartó tartálynál a  " tartályfenék is "

Hát igen, az eredeti kínai vok az kerek (gömbhéj alakú), és erős tűz fölött
használandó, aminél a tűzhely tetején lyuk van, nem 10 centi, hanem inkább 20. A
szakács meg vadul rángatja úgy, hogy az étel benne egyfolytában átfordul,
keveredik anélkül, hogy bármivel belenyúlna.

> a kínai serpenyősökben a kínaiak sem véletlenül alkalmaznak
> faszenet, ami kevés füstöt ad, de megfelelően nagy meleget ad
> mint a magyar kovácstűzhelyek a fujtatóval

Ott leginkább nem a láng a fontos, hanem a tűzhelyben izzó nagy tömegű parázs,
bár a láng se megvetendő. Ott alulról olyan hő jön, hogy azt nem könnyű
utánozni, de az a főzési-sütési technológia egész más, mint amit mi megszoktunk.
Lehet, hogy egy magyar szakácsnak a töke is leszállna, ha egész nap így kéne
rángatnia a vokot.

> igenám, de télen egy konyhában a  faszenes fujtató helyett esetleg egy
> indukciósan izzó vascsőkötegben felhevülő forró levegő is megoldhatná

Én meg aszondom, hogy mivel edénybe az indukciós adja a legnagyobb
hőáramsűrűséget, egyszerűen azt kell használni, és kavargatni kell, ha már a
rángatás nem megoldás. Márpedig 2kW bemenő teljesítménynél az edény alján landol
kb 1,7kW, az olyan sok, hogy bármi odaég sütéskor, ha nincs valahogy átforgatva.
Főzéskor meg még a tiszta víz is kifut. :-)

Múltkor próbáltam ki, hogy edény, rá illeszkedő lyukas edény (párolás), bele
krumpli. Még nem próbáltam ezt a kombinációt. Az alsóba raktam kb 1-1,5 centi
magasan vizet. Teljesítmény csak 1kW. Közben valaki felhívott, és cseverészés
jött, egyszercsak érzem, hogy valaminek szaga van. Felemelem a szűrős edényt,
hát már nem volt ott víz. :-) Az edény alja elszineződött kissé. Ugyanez 2kW-nál
tán fel is izzik.