[Epitesz-barkacs] Keresek gumikábelt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 6., Sze, 20:29:47 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:

> Megmutatta, hogy hogyan szól sima kéteres villanyvezetékkel, illetve
> spec. hangszórókábellel (az sem 99.9999%-os ezüst átlósan
> kristályosítva, de valóban hangszórókábelként árult sokeres
> szalagkábel kinézetű cucc). És az a helyzet, hogy megdöbbentem.

Nem a keresztmetszetben volt a lényeges eltérés? Vagy valami másban, ami miatt
az erek sima ohmja jelentősen eltért? Vagy a beköthetőség módja? Pl a jó
kábelnek volt valami profin megcsinált csatlakozója, a másikat meg szőrén
bedugta valami csavar alá...

A dielektrikum (pvc vagy ami volt) az szerintem tuti nem szól bele a dologba. Az
erek távolsága, elrendezése (simán egyenes pár, vagy csavart) már lehet, hogy
számít. Ha volna nagykeresztmetszetű koax, lehet, hogy az lenne a legjobb.

A kontaktról: videotechnikában (profiknál) használnak a kameráknál ún. triax
kábelt. Vagyis 3 vezeték koax elrendezésben. Ezek jelét néha csúszógyűrűszerű
holmival kell átvinni, ha körbe kell, hogy tudjon forogni a kamera. Van neki egy
neve is, de azt már elfelejtettem. Marha drágák, aranyból vannak a gyűrűk, jó
vékonyak, és amik neki nyomódnak, azok is. Az ott előforduló ménkű frekiken is
megbízhatóan működnek. Szóval lehet, hogy többet számít akár a hangzásban is, ha
pl arany vagy aranyozott (de jó vastagon) a kontakt, mint a kábel anyaga.
Illetve az is számíthat, hogy a szálak milyen tiszták, végig egymáshoz érnek-e
jó kontakttal. Ekkor számít olyannak, mintha tömör lenne. Ha dzsuvás, oxidos
minden szál, és a bekötésnél nem mind érintkezik, lehet, hogy átmegy a delej, de
az ohm akár mérhetően is nagyobb. A rossz kontaktusnál meg akár jelentős, és jól
mérhető fesz-esés keletkezhet.