[Epitesz-barkacs] nekem is 1f/3f motor okositas
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 7., Cs, 09:37:00 CEST
Olvasom a motor dolgokat, ideje, hogy írjak valamit. :-)
Egész jól ki lehet terhelni a motort 1f-ra kötve is, ha 3f-re csillagban
kötendő, és van mód deltába kötni.
Ekkor az van, hogy üzem közben a motor kapcsain megjelenik a 3 fázis, de nem
3x400, hanem 3x230V vonali fesszel. Vagyis, ha a motorból 1500W-ot veszünk ki,
és ezt a feszt rendesen a hálózatból kapná meg, akkor a fázisáram 3,7-3,8A táján
lenne, ha cosfi=1 lenne, de mivel nem 1, hát úgy 4A lehet.
Ha kirajzoljuk a vektorokat, látható, hogy egy úgy bekötött kondi, ami a Mágus
által beidézett egyik linken is van (2 pontra a 0 és fázis, harmadikra meg ezek
egyikéből indulva a kondi), akkor kiderül, hogy a kondi árama egész jól abba az
irányba mutat, mint az az áram, ami akkor folyna, ha ott rendesen hálózat lenne.
Tehát kell egy olyan kondi, ami 230V-ot ad kb 4A-t, ez meg
c=i/(omega*u)=55uF táján van.
Ez az áram persze akkor is melegítni a motort, ha a teljesítménye a tengelyen
szerény. Szóval lehet olyat játszani, hogy kisebb kondit rakunk oda, és
kapcsolóval rádobjuk a többletet, ha kell a delej.
Valamint: a motorok sosincsenek úgy méretezve, hogy a vas telítés közelében
legyen. A billenőnyomaték telítésig a fesz négyzetével arányos, szóval ha a
feszt picivel megnöveljük, mondjuk 10%-kal, még jó eséllyel a telítésen belül
maradunk, és nyerünk bő 20% nyomatékot.
Így nézve felül is lehet múlni a motor névleges 3f feszre kapcsolt
teljesítményét az említett nagyobb kondival, ha sztahanovista melót várunk el
tőle. Jobban fog melegedni, mintha 3f-on lógna.
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról