[Epitesz-barkacs] nekem is 1f/3f motor okositas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 7., Cs, 09:37:00 CEST


Olvasom a motor dolgokat, ideje, hogy írjak valamit. :-)

Egész jól ki lehet terhelni a motort 1f-ra kötve is, ha 3f-re csillagban 
kötendő, és van mód deltába kötni.

Ekkor az van, hogy üzem közben a motor kapcsain megjelenik a 3 fázis, de nem 
3x400, hanem 3x230V vonali fesszel. Vagyis, ha a motorból 1500W-ot veszünk ki, 
és ezt a feszt rendesen a hálózatból kapná meg, akkor a fázisáram 3,7-3,8A táján 
lenne, ha cosfi=1 lenne, de mivel nem 1, hát úgy 4A lehet.

Ha kirajzoljuk a vektorokat, látható, hogy egy úgy bekötött kondi, ami a Mágus 
által beidézett egyik linken is van (2 pontra a 0 és fázis, harmadikra meg ezek 
egyikéből indulva a kondi), akkor kiderül, hogy a kondi árama egész jól abba az 
irányba mutat, mint az az áram, ami akkor folyna, ha ott rendesen hálózat lenne.

Tehát kell egy olyan kondi, ami 230V-ot ad kb 4A-t, ez meg
c=i/(omega*u)=55uF táján van.

Ez az áram persze akkor is melegítni a motort, ha a teljesítménye a tengelyen 
szerény. Szóval lehet olyat játszani, hogy kisebb kondit rakunk oda, és 
kapcsolóval rádobjuk a többletet, ha kell a delej.

Valamint: a motorok sosincsenek úgy méretezve, hogy a vas telítés közelében 
legyen. A billenőnyomaték telítésig a fesz négyzetével arányos, szóval ha a 
feszt picivel megnöveljük, mondjuk 10%-kal, még jó eséllyel a telítésen belül 
maradunk, és nyerünk bő 20% nyomatékot.

Így nézve felül is lehet múlni a motor névleges 3f feszre kapcsolt 
teljesítményét az említett nagyobb kondival, ha sztahanovista melót várunk el 
tőle. Jobban fog melegedni, mintha 3f-on lógna.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról