[Epitesz-barkacs] Duna

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 12., K, 18:02:23 CEST

Acs Gabor wrote:
> Kajakozni/kenuzni teljesen hétköznapi dolog a Dunán (miért írod mindig
> kisbetűvel?)

Az egyszerűség miatt. :) Kaja, kenu, az egész más, mint a gumicsónak!

> Gyerekkoromban emlékszem, a kompkikötőben volt sima facsónak is
> alternatív megoldásként, meg halászni is szoktak evezősből..

Régen sokkal többmindent engedtek meg maguknak azok, akiknek amúgy is valamit
szabad volt a Dunán. De más dologban is mások voltak a viszonyok. Idősebb
kolléga, aki budafoki volt, mesélte, hogy fiatal korában rendszeresen beúsztak a
duna közepébe, felmásztak az uszályokra, a matróz meg kergette őket, de ők
mindig időben leugráltak róla... Ha ezt valaki ma megteszi, egész komoly
büntiben részesülhet.

> Azt hiszem, azért keresztbe átevezni nem mernék, főleg nem egy ilyen
> gumicsónakkal, de a part mellett felevezni, és onnan visszacsurogni,
> vagy szigetekre kikötni biztos lehetne vele.

Végülis a veszély nem abban van, hogy ha át akarnál evezni, hogy jaj,
elsüllyedne a kis gumicsónak, hanem egyrészt a hatósági problémák merülnek fel,
másrészt elég gyorsak ma a hajók, és lehet olyan szitu, hogy valahogy nem tudsz
előle kitérni. Ha maga alá gyűr egy ilyen uszályelejű (lapos elejű), azt nem
lehet megúszni.

Ha ez a két hatás nem lenne, akkor max az történne, hogy több km-rel lejjebb
érsz át a túloldalra.

> Eléggé sűrű a forgalom különben, uszályok, nagy hajók, szárnyasok
> sűrűn előfordulnak, nem tudom milyen lehet mellékeveredni.

Az is kellemetlen, de elé az igazi. :-) Van valami szabály is, hogy nem is
tudom, hányszáz méterre tilos eléje kerülni még gyors motorcsónakkal is. Mert
hogy elromolhat a motor.

De mindenképpen veszélyes a Duna. Most pl, hogy jó alacsony a vízállás, egész
nagy uszadékfák is fennakadnak a mederfenéken. Marha kellemetlen lenne
rásodródni egy ilyenre.

A kisdunán történt velem régen (Szigetszentmártonnál): úszkáltam a közepe táján,
ahol van egy sóderdomb, fel lehet állni, combig kint van az ember, annyira
magas. Egyszer ennek a környékén nekiúsztam egy, a mederbe bevert vascsőnek, ami
ferdén állt, és én szemből úsztam neki. Ettől felemelkedett a vége, és szinte
felnyársalt. Persze nem volt hegyes, különben nem lennék itt, de így is marha
kellemetlen volt, kiemelt a vízből, és ránehezedtem a végére hassal. Senkinek
nem kívánom az élményt.
Na most, én lassan tudok csak úszni. Ha ez a duna sebességével történik, akkor a
tompa cső is kivégez.