[Epitesz-barkacs] 12 V tap

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 15., P, 09:54:40 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> 12 V DC-t kéne biztosítani, víz alatt vezetett kábellel, többtíz
> méterre. A parton lenne valami szekrény, oda lehetne betenni a tápot.
> Több ilyen lenne, ezek között 300 W körüli teljesítményigényű is.
> Ehhez feszültségesésre méretezett gumikábel közel 200 eFt lenne. Hol
> érdemes olyan tápot keresni, aminek van feszültségérzékelő bemenete a
> kimenet mellett, és ki lehetne szabályoztatni vele a kábel
> feszültségesését, a végétől visszavezetett feszültséggel? Pár hónapig
> fog működni, a teljesítményveszteség nem érdekes.

Ha nekem kéne megoldanom, vennék egy többerű, mondjuk 7 vagy még többerő kábelt.
Ebből a zömét párhuzamosan felhasználnám a delej vezetésére, kettőt
kiválasztanék a fesz-visszavezetésre.

Pl ha 30m a táv, az 60m. Ha a kábel teszemazt 16x1,5-ös, ebből 7-7 menne
paralell, a maradék 2 meg a jelvezeték. 7*1,5=10,5mm2, ellenállása 60m-en 0,01
ohm. az áram 25A, a feszesés 0,25V. 16x1-es tuti létezik, mert használtam, ennél
már 0,38V lenne a fesz-esés.

Lehet, hogy kevesebb erű is megfelel, főleg, ha nagyobb az érkeresztmetszet,
csak akkor a fesz-visszavezetés is vastag éren történik.

Az elektrokabelnél (hengermalom út) sokféle többerű kábel van. Ha nem bántják,
korrekt a köpenye is, szürke, olajálló pvc, nem lesz vele gond. Persze nincs
akadálya pl kemény pvc csőbe, ami tömített, behúzni. Nem értek egyet azzal, hogy
gumikábel legyen.