[Epitesz-barkacs] ventinel hofoktol is fugg az amper ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Dec. 11., V, 16:07:09 CET

Auth Gábor wrote:

>   Emlékeim szerint a segédtekercses aszinkron motoroknál az indítási
> áram nem ennyire magas, de tévedhetek.

Méretfüggő. Már eleve persze a segédtekercses, kondis módi alapvetően kisebb
motoroknál szokott lenni. kW-os tartományban azért itt is legalább 3-4-szeres az
indítóáram (pl klímakompresszoroknál).

Aztán azok a motorok, amik nem kondisak, hanem a pólusok egy része rövidrezárt
rézgyűrűvel van kirekesztve (itt jön létre a fáziseltolt mező) már olyan kicsik,
hogy itt már az ohmok játszanak inkább. Minél kisebb egy motor vagy trafó, annál
inkább az ohmok dominálnak, és annál kevésbé számít, hogy rövidre van-e zárva
vagy nincs, illetve lefogják-e a motort vagy nem. 20W-os már nem nagyon megy
tönkre, ha nem tud forogni, csak azért még érezhetően melegebb lesz. Gondolom
egy 1W-os ugyanolyan meleg, ha forog, ha nem.

Az általam említett cirkulációs szivattyúmotor meg azért olyan fura, mert ott
egy koracél serlegen át megy a mágnestér, gondolom pici töredéke az így átjutott
teljesítmény annak, ami a kanócon bemegy. 25W megy be kb, de szerintem 1W, ha
kijut. :-) Ezért mindegy neki, hogy lefogom vagy nem, sőt, kiveszem a forgórészt
vagy nem. A szkópon néztem, az áramnak még a fázisszöge se változott meg. :-) Ez
kondenzátoros motor.

A klíma kültéri huszonwattos ventijének se kottyan meg, ha elakad jegesedéstől.
Na jó, neki ekkor azért van hűtése. :-)

Érdekes, hogy változnak a dolgok a méret, vele meg a teljesítmény növekedésekor.
Egy 100MVA-es nagyságrendű erőátviteli trafónak marha jó a hatásfoka, de olyan
bitang hűtőrendszere van, hogy az ember csak ámul és bámul. Nem is csoda, mert
ha csak 100kW-ot kell eldisszipálni, ventillátorokkal lefúvatni, ahhoz is azért
kell jópár dögnagy venti. (nem tudom, mekkora a hatásfoka, de ebben a példában
ugye 99,9%. A dugasztáp méretű trafók, motorok hatásfoka nem biztos, hogy eléri
az 50%-ot.