[Epitesz-barkacs] hosszu lyuk furasa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 8., K, 13:06:30 CET

vajk fekete wrote:
> aha, a vizszintes eszembe sem jutott. nincs kelloen alacsony
> fordulatu kezi furogepem.

Ez valóban fontos lehet, ha nagyobb a lyuk átmérője.

> a forgacsot megszakitom temaval az a bajom, hogy akkor tuti
> bennmarad. dehat akkor a szokasos modszer a gyakori takaritas.

Vizszintesen nem. Egészen addig okés a dolog, amíg kilátszik valamennyi a
csigafúrós részből. Kihordja a darabos forgácsot is. Ez is köszörülés kérdése,
lehet úgy köszörülni a fúrót, hogy eleve forgácstörős, tehát csak kis darabok
jönnek kifelé, nem rugó.

> a szep
> hosszu felmeteres forgacs az frankon jott kifele, amig ossze nem
> gubancolta.

De ha olykor megszakítod, akkor csak 15 centis jön ki, aztán megint egy hasonló
stb-stb.

> az a 40-es csavar az vagy 60 hosszu am, mert baromi nagy a feje.
> 30-as kulcs kell hozza.

Hát igen. Ekkor jöhet még szóba a kétoldalról való megközelítés, de acélnál ez
problémás, mert amikor a két furat középtájon találkozik nem pontosan, annak
fúrótörés a következménye, hacsaknem óvatos az előtolás, és tényleg nem erő
viszi be a fúrót, hanem elmozdulás. (Elmozdulsá-generátorként van tolva). Ez az
asztali fúrót részesíti előnyben.

Nincs meg, hogy végülis mekkora furatot is kellett csinálni. Van egy másik módi
is: ha ez a furat mondjuk 8-10mm, akkor az is egy lehetőség (én szoktam
alkalmazni), hogy a vékony fúró bele van préselve vagy forrasztva egy hosszabb,
lyukas csőfélébe. Nekem ilyenből van több is, réz cucc, valami hegesztési
alkatrész, kb 7mm átmérőjű.

De a hegesztéssel való megtoldás sem rossz, sőt, az talán egyszerűbb is. Ezt úgy
kell csinálni, hogy az azonos átmérőjű pálcaszerű anyagot is, meg a toldandó
fúrót is kúposan le kell köszörülni, befogni egy satuba úgy, hogy a másik
irányban is stimmeljen. (Az egyik irányt a befogás biztosítja). Aztán (én
legalábbis) CO2-vel odapöttyintek a két kúp találkozási pontjára, ettől máris
egybe van. Lehet kivenni, forgatni, és további pöttyökkel teljesen kitölteni a
kúpok közti teret. Ha kész, befogni fúrógépbe, és egy sarokcsiszolóval leszedni
a fölösleget. Ekkor már az is látszik, hogy jól sikerült-e a "futása". Ha nem,
akkor platnin kalapáccsal jobb belátásra lehet bírni. :-)

Először belefúr az ember az anyagba a vékonnyal addig, amíg kényelmes, aztán
jöhet a nagyobb fúró, ameddig van hova mennie. Ebbe a lyukba belefér a toldat
(ha meg hegesztett, akkor pláne), tehát megint jöhet a vékony fúró, aztán megint
a vastag... ezzel a módszerrel akár tizen-huszoncenti hosszú lyukakat is lehet
csinálni, ha a vastag fúró is meg van toldva. A vastagot persze már kell
húzogatni, de a 60mm az nem szokott még gond lenni, annyi csigás része szokott
lenni simán.

A toldott fúrónak van egy vizuális előnye: nagyon jól lehet vele "célozni",
tehát sokkal jobban sikerülhet az irány eltalálása kézből persze.