[Epitesz-barkacs] nem auto :-)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 8., K, 13:28:55 CET

vajk fekete wrote:
> nemetorszagban is gyakori az olajfutes. amerikaban is.

Nem jártam még egy ilyen helyen sem, de érdekelne, hogy aki járt, az érezte-e
azt a jellegzetes olajkályha szagot. Ha ennek, meg a fa-szén...fűtéssel járó
szennyezésnek az elkerülése a gázhálózattal megvalósult, akkor az már egy
jelentős eü előny - a sok hátránya mellett.

> a pedaban azert hasznaltak pluszban egy gazkazant, mert az olcso, es
> elerheto. egy 4-12kW modulalni kepes kondenzacios kazan 250ezertol

Szerintem meg azért használják, mert a vaillant így akart villantani, hogy neki
is legyen valami bót a dologban. :-) Különben szinte semmi szerepe nem lenne.
:-) (De ez csak az én véleményem.)
Na meg a biztonság is szerepet játszhat. Ha a mozgó alkatrész nélküli kazán ott
van, akkor a mozgó alkatrészekkel terhelt holmi elromlása miatt nem kell
megfagyni.

> ez a kihasznaltsag egy brutal dolog, ami elsore nem szokott evidens
> lenni. ha a cucc ara linearisan aranyos lenne a teljesitmenyevel,
> akkor szinte a legkisebbet erdemes megvenni csak. egy pelda:
> napkollektor. ha arra meretezem, hogy a legdurvabb juliusi napon se
> gyartson tobb melegvizet mint ami a csaladnak kell, akkor kell 1m2.
> ez 100 penzbe kerul. es minden csepp altala megtermelt melegviz
> (minden lehozott joule) hasznosul. ha mondjuk 2m2-t veszek, az 200
> penz, es lesznek napok, amikor tul sok lesz a melegviz, a lehozott
> ho, szepen el fogom disszipalni vesztesegbe.

Viszont nem mindig van csúcsenergia.
Itt jön be a tárolhatósági kérdés. Melegvízből elég jól lehet napi hőadagokat
tárolni.

> kerult -> a megterules szarabb!

Ez a megtérülési kérdés mindig valamihez viszonyítva merül fel. Mindig kimarad
belőle, hogy amihez viszonyítják, az vagy nem áll mindig rendelkezésre majd,
vagy óriási eü kiadásokkal jár, vagy nem számolnak bele valami lényegeset, míg
aminek a megtérülését nézik, annak a teljes költségét beleszámolják, mert az
megjelenik az adott helyen. Ha valaki pl gázüzemű fűtést készít, nem kell a
gázellátó hálózat létrehozási költségével számolnia. Igaz, hogy biztos van ilyen
kötség is a gáz árában, de nem úgy, mint amikor valaki telepít pl egy
napkollektort, és még a tető megbontási költsége is beleszámít.

Valahogy az az érzésem, hogy sokmindenben nem célszerű ezt a megtérülési dolgot
venni csak alapul. Tipikus példa a hőszigetelések megtérülése, holott ha az
nincs, mert nem jó a megtérülés, akkor van naponta valamennyi meló a fűtéssel
(fát vágni, szenet, salakot hordani), aztán van egy szar konfortérzés a hideg
falak miatt, van penészedés egyes helyiségekben..., ezek mind kimaradnak a
számításból. Ilyenek más témában is lehetnek.