[Epitesz-barkacs] kaloriak

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 9., Sze, 12:31:44 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Még az a szerencse, hogy a lejtőn menés nem vastagítja a
> szalonnaréteget :-D

Jó, de legalább lenne egy szabadonfutó beépítve. :-)

> Komolyan: az is csak fogyasztja az energiánkat, még ha szerényebben
> is, mint felfelé.

Sőt, asszem jobban fogyasztja, mint a vizszintes. Bár ezt nem tudom, csak
gondolom. Tehát ha pl az a feladat, hogy nehéz, de jól megfogható tárgyakat kell
egyik asztalról a másikra áthordani, az könnyebb, mintha egy magasabb helyről
egy alacsonyabbra kéne rakosgatni.

Eddig sehonnan se tudtam kideríteni, hogy hova lesz az az energia, ami az izomba
jut, amikor erőnek ellentartva enged, azaz megnyúlik. Tehát részleteiben hogy
reagálja le, milyen folyamatok zajlanak le, hol keletkezik a hő, hogy változik
az izomban tárolt cukor, meg ilyenekk.

Azt viszont bárki tapasztalhatta, hogy ha normál cipőben hosszú lejtőn lemegy,
de nincs hozzászokva, akkor az alsó lábszáron elől lévő izom másnapra, vagy még
aznap iszonyú izomlázas lesz. Ez ugye úgy van igénybevéve, hogy minden lépésnél
a sarok kerül le először a lejtőn, és ez az izom tartja vissza a lábfejet, hogy
ne lecsapódjon, hanem puhábban ereszkedjen le a lejtős talajra.

Néha akár 50-100m szintkülönbségen való egyszeri leereszkedés is elég hozzá, ha
az elég meredek. (Nálam már nincs ilyen, mert rengetegszer megyek le meredek
lejtőn.)