[Epitesz-barkacs] Matek fgy.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 11., P, 10:01:09 CET

Balázs Bámer wrote:

> Sok hibája van ennek a poroszos iskolarendszernek, de elég megnézni az
> unokatesómat. Nem járt Waldorfba, nem cseszegették vagy paszírozták,
> és sokkal boldogabb lett, mint én. Legalábbis eddig így volt, most

Ó, ez a boldogságosdi egész más téma. Ez már - szerintem - tényleg tök alkati
kérdés. Szokták mondani, hogy egy ilyen ember, ha levágják a lábát, eltelik kis
idő, és újra vidáman néz a jövőre, és egy pesszimista, lehangolt tipus, ha nyer
a lottón, eltelik kis idő, és újra az lesz.

> Nem ez a lényeg. Találja meg a helyét, legyen boldog, rugalmas, ne

A személy szempontjából valóban nem ez a lényeg. Nem lehet senkiből kiemelkedőt
faragni, ha ő maga nem kiemelkedő.
Én viszont arra próbáltam utalni, hogy ha van kb évi 140ezer új gyerek, ebből -
csak mondok egy számot - 20ezer kerülne waldorf iskolába, aztán évente az
egyetemekről kikerül 140 kiemelkedő emberke, akik valamilyen területen messze
átlag fölöttiek, akkor vajon ebből hasonlóan 20 körüli, akik waldorfba jártak
anno, vagy netán sokkal több, esetleg egy sem?

Ez abból a szempontból lenne érdekes, hogy ez a módszer gátolja-e vagy segíti a
különös adottságok kibontakozását, kiemelkedő képességekké fejlődését? Lehet
hogy ha a kemény munkát elkerültetik, akkor igencsak gátolja. Nekem gyanús, hogy
igen kevés olyan terület van, ahol a csúcseredményekhez nem kell kemény munka.
Ha meg boldogság, csak szőrmentén (én nem kedvelem ezt a témát): az is egyfajta
boldogság ám, ha valaki elér valami nem átlagosat, persze pozitívat. Ennek nem
kell világraszólónak lennie!